اسپرینکلر, اطفاء حریق, دسته‌بندی نشده, کپسول اتش نشانی, مشاوره ،طراحی و اجرا

سیستم اطفا حریق با عامل پاک در مقابل پیش عملگر

سیستم اطفا حریق عامل پاک

 سیستم اطفا حریق با عامل پاک در مقابل پیش عملگر

منبع

سیستم اطفا حریق عامل پاک و یا هر سیستم اطفا حریق دیگری جزء ضروری ساختمان یا تاسیسات شماست. مردم و اموال شما را در صورت آتش سوزی ایمن نگه می دارد. اما زمانی که داده‌ها، مصنوعات یا دارایی‌های موجود در مرکز شما ارزش بالایی دارند یا از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تصمیم‌گیری در مورد یک سیستم اطفاء حریق که از آن دارایی‌ها و همچنین از کارکنان و بازدیدکنندگان محافظت می‌کند، دشوار است.

خوب است بدانید که چندین راه حل برای اطفاء حریق وجود دارد که یکی از آنها می تواند مناسب شما باشد. هر دو سیستم اطفاء حریق عامل پاک و پیش عملگر برای محافظت از ساختمان ها استفاده می شوند که در آنها به حداقل رساندن آسیب تجهیزات و مواد مهم است. اما کدام گزینه برای تاسیسات شما بهترین است؟

سیستم اطفا حریق با عامل پاک

بیایید نگاهی به تفاوت‌های بین سیستم‌های اسپرینکلر و عامل تمیز بیندازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سیستم اطفاء حریق برای تأسیسات شما بهترین است:

عامل پاک در مقابل سیستم های اطفاءحریق پیش عملگر: تفاوت چیست؟

بزرگترین تفاوت بین عامل پاک و سیستم های اطفاء حریق پیش عملگر، عامل اطفائی است که آنها استفاده می کنند و نیز سرعت عمل سیستم ها.

سیستم اطفاء حریق عامل پاک

سیستم اطفاء حریق عامل پاک از یک عامل پاک برای اطفا آتش استفاده می کند. این سیستم طوری طراحی شده است که به محض تشخیص دود یا آتش سوزی فعال شود تا آتش را در مراحل اولیه و ابتدایی آن اطفا کند. استفاده از سیستم اطفاء حریق با عامل پاک ، احتمال آسیب به تجهیزات یا دارایی های ساختمان شما را از بین می برد. سیستم‌های اطفاء حریق با عامل پاک  اغلب به عنوان سیستم‌های خطر ویژه شناخته می‌شوند، – ممکن است نام‌های سیستم خاصی مانند FM-200، 3M Novec 1230، و Ansul Inergen  و CO2 را بشناسید – اینها چهار مورد از رایج‌ترین سیستم‌های عامل پاک موجود در بازار هستند.

سیستم آبپاش اطفاء حریق

سیستم آبپاش اطفاء حریق پیش عملگر از سیستم آب پاش برای اطفا و خاموش کردن آتش استفاده می کند. اما، بر خلاف یک سیستم اسپرینکلر آتش نشانی سنتی، برای فعال کردن یک سیستم پیش عملگر، دو اتفاق نیاز است.

ابتدا، هنگامی که یک آشکارساز دود متصل، آشکارساز حرارت یا ایستگاه کشش دستی فعال می شود، دریچه پیش عمل باز می شود و اجازه می دهد تا آب به سیستم پیش عملگر جریان یابد.این آب تا زمانی که اتفاق دوم رخ ندهد، آزاد نمی‌شود.هنگامی که دما به حدود 70 تا 100 درجه سانتیگراد می رسد، عنصر حرارتی سر آبپاش می ترکد و به آب اجازه می دهد تا آتش را به سرعت و به طور موثر مهار کند.

اگرچه یک سیستم اطفاء حریق پیش عملگر از آب استفاده می کند، اما الزام این دو عمل به این معنی است که سیستم فقط زمانی به طور کامل فعال می شود که خطر آتش سوزی واقعی باشد. علاوه بر این، تنها مناطقی که به آن دمای بحرانی می رسند، آبپاش ها را فعال می کنند. در مناطقی که خطر آتش سوزی وجود ندارد، اسپرینکلرها فعال نمی شوند.

عامل پاک در مقابل مهار آتش پیش عملگر: مزایا و معایب هر کدام چیست؟

با درک بهتر نحوه عملکرد هر یک از این سیستم‌ها، می‌توانیم در مورد نحوه  محافظت از تأسیسات شما در برابر خطرات آتش سوزی تصمیم گیری کنیم.در حالی که به طور همزمان از دارایی‌های با ارزش و ماموریت حیاتی محافظت می‌کنیم، به جوانب مثبت و منفی هر سیستم بپردازیم.

سیستم اطفا حریق عامل پاک

مزایا:

بدون آسیب به تجهیزات یا دارایی.

سیستم اطفا حریق عامل پاک هیچ آسیبی ایجاد نمی کنند و هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند. در عین حال عوامل اطفاء حریق مؤثری هم هستند، از نظر الکتریکی نارسانا هستند و به راحتی تبخیر یا گاز می شوند، و در نتیجه  عملکرد تجهیزات الکتریکی را مختل نمی کنند و یا به تحهیزات گرانبها آسیب نمی رسانند.
فعال سازی سریع و موثر سیستم‌های اطفاء حریق با عامل پاک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که زمانی که آتش در مراحل ابتدایی خود است، فعال شوند. این حداقل آسیب آتش سوزی را تضمین می کند زیرا خود عامل پاک به تجهیزات آسیب نمی رساند و برای کارکنان مضر نیست.

دوستدار محیط زیست.

عوامل پاک ذاتاً دوستدار محیط زیست هستند. آنها باید پتانسیل تخریب لایه ازن نداشته باشند و مواد مضر یا سمی را در محیط منتشر نکنند.

ایمن برای کارکنان  و استفاده کنندگان

عوامل پاک باید به‌عنوان  بدون اثر  یا کم اثر قابل مشاهده، رتبه‌بندی شوند تا اطمینان حاصل شود که در صورت فعال کردن سیستم، سلامت کسی در خطر نیست. حتی اگر افراد در هنگام فعال شدن سیستم اطفاء حریق با عامل تمیز در ساختمان باشند، سلامتی آنها در خطر نیست.

معایب:

پتانسیل برای فعال سازی تصادفی

از آنجایی که یک سیستم اطفاء حریق با عامل پاک برای توقف آتش سوزی در مراحل اولیه طراحی شده است، پتانسیل زیادی برای فعال سازی تصادفی وجود دارد. این مشکل را می توان با منطقه بندی متقاطع، که نیاز به دو آشکارساز برای تشخیص دود قبل از فعال شدن سیستم دارد، حل کرد.

سیستم های آبپاش اطفاء حریق پیش عملگر

مزایا:

پتانسیل بسیار کم برای فعال سازی تصادفی.

بعید است که سیستم های اطفاء حریق پیش از اقدام به طور تصادفی یا با هشدار کاذب فعال شوند. از آنجا که آنها برای فعال شدن به دو رویداد جداگانه نیاز دارند، تقریبا غیرممکن است که بدون وجود خطر آتش سوزی فعال شوند.

موثر در برابر خطرات آتش سوزی فراتر از مراحل ابتدایی.

سیستم‌های اطفاء حریق پیشع ملگر برای اطفا و خاموش کردن آتش‌هایی که مراحل اولیه خود را پشت سر گذاشته‌اند، طراحی شده‌اند. این یک روش فوق العاده موثر در اطفاء حریق است.

اطفاء حریق فقط در مناطقی که خطر آتش سوزی وجود دارد.

از آنجایی که  آبپاش ها تنها زمانی فعال می شوند که به دمای معینی برسند، سیستم اطفاء حریق پیش از اقدام فقط در مناطقی فعال می شود که خطر آتش سوزی وجود دارد و آسیب را در سایر مناطق تاسیسات شما به حداقل می رساند.

معایب:

 به دارایی ها یا تجهیزات آسیب می رساند.

بزرگترین ایراد سیستم اطفاء حریق پیش از اقدام این است که در صورت وجود خطر آتش سوزی واقعی، آب به دارایی ها یا تجهیزات آسیب می رساند. در اماکنی که دارایی ها حیاتی هستند، مانند مراکز داده، موزه ها و بیمارستان ها، این آسیب می تواند ویرانگر باشد.

آهسته تر برای پاسخ به خطر آتش سوزی.

از آنجایی که یک سیستم اطفاء حریق پیش عملگر برای فعال کردن نیاز به دو اتفاق دارد، نسبت به سیستم عامل پاک زمان خرابی بیشتری برای محل آتش سوزی دارد. این بدان معناست که قبل از فعال شدن سیستم ممکن است آسیب آتش سوزی بیشتری به ساختمان تجهیزات وارد شود.

سیستم اطفاء حریق پیش عملگر در مقابل سیستم اطفاء حریق عامل پاک: کدام یک برای تاسیسات من بهترین است؟

به طور کلی، اگر ساختمان شما دارای دارایی‌های با ارزش یا حیاتی است، سیستم عامل پاک بهترین گزینه است. در حالی که سیستم های پیش از اقدام فوق العاده موثر هستند، اما باعث آسیب آب به هر چیزی در ساختمان می شوند. یک سیستم عامل تمیز می تواند فوراً فعال شود، آتش سوزی را در مراحل اولیه خاموش کند، ساختمان را از آسیب بیشتر محافظت کند، و از هر تهدیدی برای دارایی های با ارزش بالا در تاسیسات شما جلوگیری کند.

اگر مرکز شما به دنبال یک سیستم اطفاء حریق موثر است و حفاظت از دارایی حیاتی نیست، یک سیستم آبپاش پیش عملگر ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. این سیستم ها حفاظت موثری را ارائه می دهند و تا زمانی که خطر آتش سوزی واقعی نباشد، فعال نمی شوند.

چه یک عامل پاک یا یک سیستم پیش عملگر، مناسب برای تأسیسات شما باشد،شرکت ایمن ساز خزایی با استفاده از آخرین فن آوری و تخصص توانایی نصب سیستمی که تأسیسات و دارایی های شما را ایمن نگه می دارد را دارا می باشد. با ما  تماس بگیرید و برای  دریافت اطلاعات بیشتر از ما مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *