اطفاء حریق, سیستم اعلان و اطفا حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

سیستم اطفا با عامل پاک 3:گاز CO2

سیستم-اطفا-عامل-پاک-CO2

سیستم اطفا با عامل پاک 3:گاز CO2

منبع

در این مقاله به معرفی سیستم اطفا عامل پاک CO2 می پردازیم. این مقاله، قسمت سوم از مجموعه چهار قسمتی ما در مورد سیستم‌های اطفاء حریق با عامل پاک است.هدف این مجموعه آموزش سازمان ها در مورد انواع راه حل های ویژه خطر آتش سوزی (FM-200، ANSUL INERGEN، 3M Novec 1230 و انواع مختلف CO2) است و به آنها کمک می کند تا درک بهتری از بهترین گزینه برای تاسیسات خود داشته باشند.

تأسیسات صنعتی که با مواد با ارزش و یا بسیار حساس سروکار دارند، به راه‌حل‌های تخصصی حفاظت در برابر آتش نیاز دارند. اغلب اوقات، بهترین راه حل، یک ماده پاک است — یک ماده اطفاء حریق غیر رسانا و غیر خورنده که پس از تبخیر باقی نماند.

در طول چند مقاله گذشته، ما روی یک سری گزینه های محبوب پاک کار کرده ایم. اگر دنبال کرده اید، از قبل درباره FM-200 (به زودی از رده خارج می شود)، ANSUL INERGEN  می دانید.

در این مقاله، سومین گزینه محبوب پاک کننده موجود در آنجا را مورد بحث قرار خواهیم داد: CO2. ما در مورد سه سیستم با  عامل پاک CO2 صحبت خواهیم کرد، تفاوت آنها با یکدیگر و مزایای منحصر به فردی که می توانند برای تاسیسات شما داشته باشند.

سیستم اطفا عامل پاک CO2

سیستم اطفا عامل پاک CO2

آیا CO2 یک عامل پاک است؟

انجمن ملی حفاظت از آتش امریکا (NFPA) CO2 را به عنوان یک عامل پاک طبقه بندی نمی کند. با این حال، CO2 تمام خواص آن را دارد، و گاهی اوقات حتی به عنوان عامل پاک “اصلی” از آن یاد می شود. بسیاری از تأسیسات صنعتی برای سال‌ها برای حفاظت از ساختمان‌ها، مصالح و کارکنان خود به آن اعتماد کرده‌اند. می‌تواند در برابر آتش‌سوزی‌های کلاس A، B، و C محافظت کند.

پس چرا از طبقه بندی خارج شد؟ پاسخ مربوط به نحوه عملکرد CO2 برای خاموش کردن آتش است.

آتش فقط زمانی شروع می شود که سه عنصر وجود داشته باشد: منبع سوخت، گرما و اکسیژن. برای خاموش کردن آتش باید یکی از این عناصر را از بین برد. برای CO2، آن عنصر اکسیژن است. هنگامی که CO2 آزاد می شود، اکسیژن را در سطحی جابجا می کند که برای انسان کشنده است.

سیستم اطفا عامل پاک CO2

سیستم اطفا عامل پاک CO2

بنابراین، در حالی که سیستم‌های عامل تمیز CO2 هنوز مجاز هستند و در اطفاء حریق مؤثر هستند، اما کاربرد آنها محدود است. به عنوان مثال، آنها معمولاً برای استفاده در فضاهای بسته مانند یک دفتر کار مجاز نیستند. در صورت استفاده از آنها در فضاهای مسکونی، ویژگی های ایمنی خاصی مورد نیاز است، مانند دریچه های قفل برای تعمیر و نگهداری، آژیرهای پنوماتیک، تأخیر زمانی، و بوگیر.

سه سیستم عامل پاک CO2

سه نوع متداول سیستم عامل پاک  CO2 وجود دارد که هر کدام کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در زیر نگاهی به هر یک از آنها خواهیم داشت.

1. سیستم CO2 فشار بالا

سیستم‌های پرفشار CO2 برای فرآیندهای صنعتی که در آن مواد و گازهای قابل اشتعال خطر آتش‌سوزی دارند، ایده‌آل هستند. سیستم استوانه‌ای آن‌ها می‌تواند به سرعت تمام قسمت‌های ماشین را بپوشاند تا برخی از دشوارترین آتش‌ها را در چند ثانیه سرکوب کند. هیچ یک از اجزای دستگاه را آلوده نمی کند، و معمولاً دستگاه می تواند چند دقیقه پس از تخلیه به سرویس بازگردد.

سیستم‌های دی‌اکسید کربن پرفشار FM و UL/ULC فهرست‌بندی و تأیید شده‌اند، به این معنی که بالاترین استانداردهای آزمایش و گواهی محصول را برای جلوگیری از اتلاف دارایی برآورده می‌کنند.

برخی از کاربردهایی که سیستم های CO2 فشار بالا برای آنها مناسب هستند عبارتند از:

تجهیزات تولید افزودنی
ابزار برش و شکل دهی
ماشین آلات سنگین
گرد و غبار جمع کن
موتورخانه ها
ماشین آلات پوشش

2. مینی فله کم فشار CO2 سیستم

سیستم‌های دی‌اکسید کربن کم‌فشار کوچک، مزایای مشابهی با همتایان پرفشار خود دارند، اما فاصله بین سیلندرهای فشار بالا و مخازن حجیم کم فشار را پر می‌کنند. این مخازن کوچک حجمی بین 1000 تا 1500 پوند را ارائه می دهند. همچنین به گونه ای پیکربندی شده اند که فضای کف را باز کند.

سیستم‌های کم فشار CO2 کوچک فله‌ای FM و UL/ULC فهرست شده و تأیید شده‌اند، به این معنی که بالاترین استانداردهای تست و گواهی‌نامه محصول جلوگیری از تلفات را برآورده می‌کنند.

برخی از کاربردهایی که سیستم‌های CO2 کم‌فشار کوچک برای آنها مناسب‌تر هستند عبارتند از:

ماشین های چاپ
طاق های ترانسفورماتور
مناطق ذخیره گاز یا مایع قابل اشتعال
ژنراتورها
سیستم های کنترل اگزوز و دود
کارخانه های نورد

3. فله کم فشار CO2 سیستم

سیستم‌های دی‌اکسید کربن کم‌فشار انبوه همچنین مزایای مشابهی با فشار بالا و کم‌فشار کوچک خود را ارائه می‌کنند، اما با چند قابلیت منحصربه‌فرد. آنها برای فضاهای غیر اشغالی که به حجم زیادی از یک عامل خاموش کننده نیاز دارند ایده آل هستند.

یک مخزن فله می تواند تا 46 تن CO2 را ذخیره کند، که به سیستم اجازه می دهد تا به طور موثر عامل پاکرا توزیع کند. همچنین امکان تخلیه چندگانه بین پر کردن مجدد را فراهم می کند که در نتیجه گزینه ای نسبتاً اقتصادی است.

سیستم‌های CO2 کم فشار انبوه در فهرست FM و UL/ULC فهرست و تایید شده‌اند، به این معنی که بالاترین استانداردهای تست و گواهی محصول جلوگیری از اتلاف اموال را برآورده می‌کنند.

برخی از کاربردهایی که سیستم‌های CO2 کم فشار حجیم برای آنها مناسب‌تر هستند عبارتند از:

  • اتاق های ترانسفورماتور
  • کابینت برق
  • تانک های غوطه ور
  • مناطق ذخیره گاز یا مایع قابل اشتعال
  • چاله های روباز

مزایا و معایب استفاده از سیستم اطفا عامل پاک CO2

CO2 یک عامل پاک بحث برانگیز است. در حالی که در طول سال ها برای بسیاری از امکانات کار کرده است، دیگران به شدت با آن مخالف هستند. این واقعا به برنامه ریزی ها و طراحی بستگی دارد. اگر بتوان با خیال راحت از آن به گونه ای استفاده کرد که به زندگی انسان آسیبی نرساند، راه حل مناسبی است. اگر نه، گزینه های دیگری وجود دارد که ممکن است بهتر عمل کنند.

مزایای استفاده از سیستم اطفا عامل پاک CO2

مزیت اصلی استفاده از عامل پاک CO2 این است که می تواند به طور موثر حتی چالش برانگیزترین آتش ها را خاموش کند. با خارج کردن اکسیژن از معادله، می تواند به سرعت میزان آسیب وارده را کاهش دهد.

عامل پاک CO2 نیز نسبتاً شناخته شده و مقرون به صرفه هستند. به عنوان عامل پاک “اصلی”، اطلاعات زیادی در مورد آنها و همچنین در دسترس بودن محصولات زیادی وجود دارد.

سیستم اطفا عامل پاک CO2

                             عادت به رفتار ایمن ،پیشگیری از حادثه

معایب سیستم اطفا عامل پاک CO2

برخی از تاسیسات به دلیل پتانسیل آسیب رساندن به جان انسان ها از عوامل پاک CO2 دور می شوند. به همین دلیل CO2 برای تاسیساتی با فضای بسته زیاد توصیه نمی شود. با این حال، هنوز سیستم اطفا عامل پاک CO2 یک راه حل موثر است، بنابراین اگر فضاهای بسته در مرکز شما (یا در بخش های خاصی از مرکز شما) نگران کننده نیست، می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد.

اگر در محیطی کار می‌کنید که به راه‌حل‌های حفاظت در برابر آتش‌سوزی خاصی نیاز دارد، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. کارشناسان ما به نیازهای شما گوش می دهند و سیستم اطفا عامل پاکی را که بهترین کار را برای برآورده کردن نیاز شما انجام می دهد، توصیه می کنند. برای اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *