اطفاء حریق, سیستم اعلان و اطفا حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

سیستم‌ اطفا حریق با عامل پاک 4: Novec 1230

سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230

سیستم‌ اطفا حریق با عامل پاک 4: Novec 1230

معرفی سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230  آخرین مقاله از مجموعه چهار قسمتی ما در مورد سیستم‌های اطفاء حریق با عامل پاک است. هدف این مجموعه آموزش سازمان ها در مورد انواع راه حل های ویژه خطر آتش سوزی (FM-200، ANSUL INERGEN، 3M Novec 1230 و انواع مختلف CO2) است و به آنها کمک می کند تا درک بهتری از بهترین گزینه برای تاسیسات خود داشته باشند.

عوامل پاک غیر رسانا و غیر خورنده، مواد اطفای حریق هستند که پس از تبخیر باقیمانده ای از خود باقی نمی گذارند. آنها برای بسیاری از سیستم های اطفاء حریق در تأسیسات صنعتی، به ویژه آنهایی که با مواد با ارزش و/یا بسیار حساس سروکار دارند، ضروری هستند.

اگر مقاله های عامل پاک ما را دنبال می‌کردید، از قبل درباره سیستم گازی اطفا FM-200 (به زودی از رده خارج  خواهد شد) و ANSUL INERGEN و CO2 می‌دانید . اگر هنوز آنها را مطالعه نکرده اید می‌توانید مقالات مربوط به آنها را از طریق لینک های زیر  مطالعه  کنید:

 

Janus Fire Systems Novec 1230

در این مقاله، یکی دیگر از گزینه‌های عامل پاک را بررسی می‌کنیم: سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230. نگاهی به این خواهیم داشت که:

  • از چه چیزی تشکیل شده است
  • چگونه آتش‌سوزی‌های پرخطر را خاموش می‌کند
  • چه مزایای منحصربه‌فردی ارائه می‌کند

سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230 چیست؟

Novec 1230 که توسط 3M ساخته شده است، یک ماده پاک کننده آتش بر پایه شیمیایی برای آتش سوزی های کلاس A، B و C است. این ماده از مخلوط کربن، فلوئور و اکسیژن تشکیل شده است که به صورت گاز تخلیه می شود، اما به صورت مایع در سیلندرهای تحت فشار نیتروژن ذخیره می شود. به همین دلیل، بسیاری از آن به عنوان “آب خشک” یا “آب بی آب” یاد می کنند.

مشابه INERGEN، Novec 1230 یک عامل ایمن پاک، غیر سمی و غیر خورنده است که پس از تخلیه هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد. به ویژه در تجهیزاتی و اماکنی که شامل کاغذها هستند و در مواردی که سیستم های الکترونیکی نمی توانند به سرعت در مواقع اضطراری خاموش شوند، مناسب است.

سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230 چگونه برای مقابله با آتش سوزی کار می کند؟

آتش سوزی زمانی رخ می دهد که سه عنصر وجود داشته باشد: منبع سوخت، اکسیژن و گرما. برای اینکه هر عامل تمیزی بتواند به طور موثر آتش را خاموش کند، باید حداقل یکی از قسمت های آن «مثلث آتش» را مختل کند.

در این حالت Novec 1230 برای از بین بردن گرما از مثلث آتش کار می کند. مواد شیمیایی موجود در آن به سرعت گرما را معمولاً در عرض چند ثانیه از بین می برند. این می‌تواند به خاموش کردن آتش بسیار سربع تر از تخلیه سیستم‌های مبتنی بر آب کمک کند – گاهی حتی قبل از شروع آتش!

سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230 برای کدام کاربردهای صنعتی استفاده می شود؟

Novec 1230 تقریباً در هر صنعتی قابل استفاده است، اما رایج ترین و مفیدترین آن در این برنامه ها است:

  • مراکز پردازش داده ها
  • مناطق الکترونیکی با تجهیزات حساس یا غیر قابل تعویض
  • تاسیسات تولید برق
  • بیمارستان ها و سایر مراکز عمده پزشکی
  • موتورخانه های دریایی
  • موزه ها و گالری های هنری
  • کتاب فروشی های کمیاب
  • صندوق های بانکی

مزایای استفاده از Novec 1230 به عنوان یک عامل پاک در تاسیسات

Novec 1230 بهترین گزینه پاک برای بسیاری از تاسیسات صنعتی است. در اینجا برخی از دلایل اصلی وجود دارد:

دوستدار محیط زیست است.

Novec 1230 پتانسیل تخریب لایه ازن صفر دارد و عمر جوی آن تنها پنج روز است. حتی با ضمانت زیست محیطی جهانی، گارانتی 3M Blue Sky ارائه می شود. همه اینها به این معنی است که در آینده مشمول ممنوعیت هایی مانند FM-200 نخواهد شد.

ایمن ترین عامل پاک است.

INERGEN ممکن است ایمن ترین ماده پاک کننده گاز بی اثر باشد، اما Novec 1230 به طور کلی ایمن ترین ماده پاک است برای افراد، محصولات حساس و محیط زیست.

زمان واکنش فوق العاده سریعی دارد.

Novec 1230 می تواند آتش را در چند ثانیه خاموش کند و به شما کمک می کند تا به طور موثر آسیب را به حداقل برسانید.بطوریکه معروف شده است که  که آتش را قبل از شروع خاموش می کند.

بلافاصله تبخیر می شود.

Novec 1230 حدود 50 برابر سریعتر از آب تبخیر می شود، که باعث تمیز کردن آسان و زمان انتظار کوتاه می شود تا زمانی که تولید دوباره شروع به کار کند.

ویژگی های اعلامی سازنده در جدول زیر  آمده است:

سیستم‌ اطفا حریق Novec 1230

در صورت نیاز می توانید کاتالوگ تولید کننده را از اینجا مطالعه بفرمایید.

ما می‌توانیم به شما در نصب راه‌حل عامل پاک Novec 1230 کمک کنیم. همچنین می‌توانید از دیگر گزینه‌های تخصصی حفاظت در برابر آتش مانند ANSUL INERGEN و CO2 انتخاب کنید.

در صورتی که از مقالات ارایه شده راضی بوده و مطالب آنرا مفید و کاربردی تشخیص می دهید و یا بالعکس و نیز هر نقطه نظر دیگری ،از طریق کامنت و یا صفخه تماس با ما ،به ما بگویید.هدف ما جلب رضایت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *