اطفاء حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

معرفی انواع سیستم های اطفاء حریق

سیستم اطفا حریق

سیستم اطفا حریق چیست؟

منبع

سیستم اطفاء حریق هر محصولی است که برای جلوگیری از گسترش آتش طراحی شده است. این سیستم به دلیل هدف جلوگیری از آتش سوزی و آسیبی که ممکن است ایجاد کند، نام سیستم سرکوب یا اطفا را دارد. جلوگیری از گسترش آتش، تلفات را کاهش می دهد و به پرسنل اورژانس و آتش نشانی زمان می دهد تا بتوانند به حریق و مجروحان رسیدگی کنند. یکی از نمونه های انواع سیستم های اطفاء حریق، سیستم اسپرینکلر آتش نشانی است.

در حالی که سیستم های اسپرینکلر رایج ترین نوع سیستم اطفاء حریق هستند، برخی از کاربردها به سیستم های اطفاء حریق خطر خاصی نیاز دارند که از آب استفاده نمی کنند. این سیستم‌ها از این نظر منحصر به فرد هستند که می‌توانند با خطراتی مقابله کنند که در آن آب می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد آسیب برساند. در علم آتش سوزی، چندین دسته از آتش سوزی ها وجود دارد: کلاس A، B، C، D و K. سوخت آتش تعیین می کند که چه چیزی می تواند آن را خاموش کند. برای مثال، آتش‌سوزی‌های کلاس A شامل چوب است و سیستم آبپاش به خوبی کار می‌کند. از طرف دیگر، آتش سوزی کلاس C یک آتش سوزی الکتریکی است و ممکن است با تلاش برای اطفا آن با آب بدتر شود. به طور خلاصه، محیط خاص تعیین می کند که کدام سیستم بهترین عملکرد را دارد.

انواع سیستم اطفا حریق

عادت به رفتار ایمن، پیشگیری از حوادث

انواع سیستم اطفا حریق

سیستم اطفا حریق مهندسی شده مستقیم در مقابل از مهندسی شده غیر مستقیم نیاز به بحث دارند. سیستم مهندسی شده اطفا حریق غیر مستقیم از کل اتاق و یا محیط خطر محافظت می کنند. برای مثال استفاده از مواد غیر سمی که با وسایل الکترونیکی ایمن هستند و می توانند بدون آسیب رساندن به فرد استنشاق شوند.

سیستم های مهندسی شده مستقیم برای محافظت از محفظه های کوچک یا محیط های کوچک استفاده می شود. محفظه های موتور و پانل های الکتریکی نمونه های خوبی از جایی هستند که این نوع سیستم ها محافظت می کنند. آنها همچنین برای اطفا آتش در ماشین های CNC و EDM مفید هستند.

سیستم اطفا حریق از مهندسی شده مستقیم در دو پیکربندی موجود هستند: رهاسازی غیر مستقیم و رهاسازی مستقیم .در ادامه مقاله با نحوه عملکرد این دو سیستم بیشتر آشنا می شویم:

سیستم اطفا حریق

نمونه ای از سیستم اطفا با عامل پاک گازی

عوامل اطفاء حریق:

در سیستم های اطفاء حریق از پیش مهندسی شده، تعداد زیادی از عوامل وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. سیستم‌های کلاس K معمولاً دارای فوم ضد حریق یا سایر گزینه‌های عامل شیمیایی مرطوب هستند تا به کاهش گسترش آتش در فضا کمک کنند. در مقابل، موتورها معمولاً با استفاده از پودر شیمیایی خشک ABC محافظت می‌شوند که می‌تواند به طور موثر آتش‌سوزی کلاس A، B و C را سرکوب کند.

گزینه های تشخیص:

یک سیستم از پیش مهندسی شده معمولاً به دو شکل یا دسته ارائه می شود. اولی یک سیستم تشخیص فعال است، در حالی که دومی یک سیستم تشخیص غیر الکتریکی است. تشخیص فعال به یک منبع برق نیاز دارد که دائماً گرما یا دود را جستجو می کند. یک سیستم تشخیص غیر الکتریکی به برق صفر متکی است.

سیستم‌های تشخیص غیر الکتریکی، از لوله‌های تشخیص پنوماتیکی استفاده می‌کنند که می‌توانند در داخل و در سراسر محیط خطرناک نصب شوند. از آنجایی که در صورت بروز آتش سوزی، گرما افزایش می یابد، برای شروع عملیات اطفا لوله تشخیص پنوماتیک عمل می کند. اگر حرارت یا آتش با لوله تماس پیدا کند، لوله در نقطه تماس باز می شود. که این امر باعث تغییر فشار در کل سیستم می شود و به سیستم می گوید که عوامل اطفاء حریق خود را تخلیه کند. عواملی که می توانید با این سیستم ها استفاده کنید عبارتند از دی اکسید کربن، مواد شیمیایی خشک، عوامل تمیز و کف.

سیستم های انتشار مستقیم

چگونه کار می کند:

در سیستم آزادسازی مستقیم، مواد اطفا مستقیماً از سوراخ لوله وارد می شود.

کاربردهای متداول:

سیستم های انتشار مستقیم برای محافظت از تابلو برق و رک سرور توصیه می شود.

مزایای کلیدی:

سیستم آزادسازی مستقیم برای محافظت در برابر خطرات الکتریکی به خوبی عمل می کند، زیرا به هیچ جزء فلزی نصب شده در یک محفظه الکتریکی متکی نیست. اجزای فلزی مانند نازل ها می توانند باعث خطای قوس الکتریکی شوند که در واقع خطر آتش سوزی شما را افزایش می دهد. از آنجایی که سیستم های رهاسازی مستقیم به طور کامل به لوله، یک ماده پلاستیکی متکی هستند، خطر آتش سوزی کاهش می یابد.

سیستم های انتشار غیر مستقیم

نحوه کار: آزادسازی غیرمستقیم زمانی است که لوله به عنوان یک دستگاه تشخیص عمل می کند و از طریق تغییر فشار، به سیستم می گوید که عامل را از طریق لوله ها و نازل های دیگر تخلیه کند.

کاربردهای رایج:

سیستم‌های آزادسازی غیرمستقیم معمولاً برای وسایل نقلیه و ماشین‌های CNC استفاده می‌شوند.

مزایای کلیدی:

سیستم‌های انتشار غیرمستقیم به طور مستقل توسط آژانس‌های پیشرو تست عملکرد محصول مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته‌اند. آنها لیست UL و تایید شده FM هستند. آزمایش شخص ثالث تضمین می کند که محصولات به طور مداوم مطابق انتظار عمل می کنند و می توانند چالش های محیطی مانند تغییر دما را تحمل کنند. کدهای آتش نشانی محلی و ملی، از جمله آنهایی که توسط انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) منتشر شده است، اغلب سیستم های تایید شده UL یا FM را توصیه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *