اطفاء حریق, اعلام حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

مدیر تاسیسات مرکز داده کیست و چه می کند؟

مدیر تاسیسات مرکز داده

مدیرتاسیسات مرکز داده مسئول مرکز داده از محوطه بیرونی ساختمان مرکز داده تا زیرساخت های فنی،الکتریکی و تاسیساتی مانند سیستم های ضد حریق، هواسازها و دوربین های امنیتی است .

منبع

مدیران تاسیسات می بایست از اینکه یک مرکز داده در دسترس، ایمن و به طور بهینه کار می کند اطمینان یابند . از آنجایی که مراکز داده در کارکرد بسیاری از مشاغل امروزی اهمیت دارند ، سازمان ها به شدت به مدیران تاسیسات متکی هستند .

نقش یک مدیر تاسیسات در رابطه با مسئولیت‌های تعمیر و نگهداری و عیب‌یابی با مدیر مرکز داده متفاوت است . اما باید با هم کار کنند و به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا اطمینان حاصل شود که مرکز داده به خوبی کار می‌کند .

مدیر تاسیسات مرکز داده

نقش مدیر تاسیسات

مدیران تأسیسات بر ساختمانی نظارت می‌کنند که مرکز داده را در خود جای داده است . در مرکز تجهیزاتی مانند HVAC، سیستم توزیع الکتریکی مستقیم و متناوب ، امنیت ، سیستم اطفا حریق (معمولا بصورت اتوماتیک با عامل پاک مانند گاز FM200,CO2,NOVEC 1230,INERGEN و همچنین سیستم های دستی مانند کپسول های CO2)و سایر عملیات مکانیکی مانند سیستم تردد وجود دارد.

مسئولیت های مدیریتی نیز عبارتند از:

  • بهداشت و ایمنی محیط زیست
  • مدیریت پرسنل برای کارکنان تأسیسات، که شامل استخدام، حضور در هیئت مدیره و آموزش است.
  • آمادگی اضطراری و پاسخ به این مرکز
  • تغییر فرآیندهای مدیریت برای خود تاسیسات
  • مدیریت انرژی
  • مدیریت مالی برای تاسیسات

مدیران تاسیسات باید مدیران پروژه خوبی باشند تا بتوانند منابع را سازماندهی کنند . وظایف را اولویت کرده و به طور موثر برنامه ریزی کنند، به ویژه آنهایی که مراکز داده مشترک با چندین مشتری را مدیریت می کنند . بین اولویت ها و تقاضاها برای منابع تعادل برقرار کنند و با موقعیت هایی که به سرعت در حال تغییر هستند سازگار شوند.

ایمن ساز خزایی سهامی خاص

عادت به رفتار ایمن ،پیشگیری از حادثه

مدیران تاسیسات به دانش پیشرفته نیاز دارند

مدیران تاسیسات باید با مدیران فناوری اطلاعات همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که اکوسیستم‌های پیچیده آن‌ها به خوبی کار می‌کنند . فرآیندهای تاسیسات نباید با کار مدیران فناوری اطلاعات تضاد داشته باشد و بالعکس .

پروتکل‌های امنیتی تأسیسات باید انعطاف‌پذیری کافی داشته باشند تا مدیران فناوری بتوانند در صورت نیاز برای پشتیبانی زیرساخت‌های خود وارد شوند، اما به اندازه‌ای قاطع باشند که آنها را فقط به مناطق خاصی محدود کند.

مدیران تاسیسات باید درک کاملی از اصول طراحی مرکز داده، بهترین شیوه‌های صنعت و فناوری‌های جدید داشته باشند . باید بدانند که چه نوع زیرساختی در مرکز داده وجود دارد .سرورها، ماشین های مجازی، SAN، ذخیره سازی و شبکه را بشناسند و بدانند چگونه محیط فیزیکی می تواند بر این زیرساخت تأثیر بگذارد.

مدیران تأسیسات اغلب از ابزارهای مدیریت زیرساخت مرکز داده جهت نظارت بر مسایلی  مانند مصرف برق یا سرمایش استفاده می کنند . چنین ابزارهایی همچنین می توانند به مدیران مراکز داده کمک کنند تا زیرساخت های خود را با دقت بیشتری کنترل کنند.

در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر ،می توانید با شماره 5558 125 0999 ، 09212797149 و 36101379-026 تماس بگیرید.

تفاوت بین مدیران مرکز داده و مدیران تأسیسات

مدیر تأسیسات بر کل ساختمان مرکز داده نظارت دارد ،چه فضاهای بیرون ساختمان باشد چه  اتاق‌های زیرساخت . آنها مستقیماً تمام این محوطه ها برای نگهداری و پشتیبانی از تأسیسات زیر نظر دارند . آن‌ها برخی از سیستم‌های نظارتی را که مدیران از آن‌ها نیز استفاده می‌کنند، ادغام می‌کنند و از مانیتورینگ برای پایش کنترل‌های محیطی یا دسترسی امنیتی استفاده می‌کنند.

 محدود وظایف مدیران تاسیسات

اگرچه مدیران تأسیسات مسئول نگهداری و نظارت بر سیستم‌های HVAC هستند که دمای محیط را در اتاق‌های زیرساخت کنترل می‌کنند، اما معمولاً هیچ‌گونه تعمیر و نگهداری را که برای سخت‌افزار یا نرم‌افزار آنجا اتفاق می‌افتد انجام نمی‌دهند . اگر دمای اتاق سرور بیش از حد بالا برود، می‌توانند سیستم خنک‌کننده را تعمیر کنند، اما معمولاً برای تعمیر سرورهایی که به دلیل گرما کار نمی‌کنند وارد عمل نمی‌شوند .آنها با مدیران مرکز داده و سایر متخصصان برای هماهنگی تعمیرات کار می کنند . مدیران تاسیسات همچنین تیم های تاسیسات را برای بررسی مشکل زیست محیطی و رفع مشکل اعزام می کنند.

مدیران تأسیسات در مورد چیدمان و اتصالات بین زیرساخت‌ها در تأسیسات تصمیم نمی‌گیرند . آنها باید بدانند که چگونه طراحی فیزیکی می‌تواند بر میزان استفاده از منابع تأسیسات تأثیر بگذارد تا اطمینان حاصل شود که  منابع کافی برای کنترل عوامل محیطی در دسترس باشد .

مسئولیت مدیران فناوری اطلاعات حفظ به‌روزرسانی زیرساخت است. آنها در صورت نیاز با مدیران تأسیسات هماهنگ می کنند تا کارها به خوبی پیش برود. در یک مرکز داده اختصاصی و یا در تأسیسات عمومی، مدیران تأسیسات مراقب محیط فیزیکی هستند و از تیم‌های فناوری اطلاعات برای بهبود کارکرد زیرساخت پشتیبانی می‌کنند.

شرکت ایمن ساز خزایی (سهامی خاص) با قرارداشتن در وندور لیست سازمان آتش نشانی و تجربه و توان فنی خود می تواند در کنار شما به ایجاد محیطی ایمن برای کسب و کار شما کمک نماید .

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *