اطفاء حریق, دسته‌بندی نشده, مشاوره ،طراحی و اجرا

جایگزین سیستم اطفا حریق FM200

جایگزین سیستم اطفا حریق FM200

جایگزین سیستم اطفا حریق FM200

سیستم اطفا حریق FM200

سیستم اطفاء حریق نباید بیشتر از خود آتش آسیب وارد کند. این یک مشکل رایج برای تأسیسات صنعتی است که دارایی‌های بسیار حساس و یا با ارزش بالا را در خود جای داده است.

راه حل؟

استفاده از عوامل پاک در سیستم  خاموش کننده آتش هستند که از نظر الکتریکی نارسانا، فرار یا گازی هستند و پس از تبخیر باقیمانده ای از خود باقی نمی گذارند.

در زیر، یکی از متداول ترین اطفا حریق با عامل پاک را بررسی خواهیم کرد: FM-200.

ما در مورد خواص اطفاء حریق آن، کاهش تدریجی فعلی و جایگزین های عامل پاک قابل استفاده برای جایگزینی آن صحبت خواهیم کرد.

FM-200 چیست؟

FM-200 یک عامل پاک خاموش کننده یا اطفا آتش برای آتش‌سوزی‌های کلاس A، B و C است. این گاز بی رنگ و غیر سمی است که هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد. به این دلایل، یک راه حل ایده آل برای محافظت از دارایی های با ارزش بالا در اماکنی است که فضای بسته محسوب می شوند  و یا مکان هایی که پاکسازی سایر عوامل مشکل ساز خواهد بود ،محسوب می گردد.

در اینجا نحوه کار سیستم اطفا حریق FM200 آمده است:

آتش فقط زمانی رخ می دهد که سه عنصر وجود داشته باشد: گرما، اکسیژن و منبع سوخت. بنابراین، برای اینکه هر عامل پاکی بتواند به طور مؤثر آتش را خاموش کند، باید حداقل یکی از اجزای این “مثلث آتش” را مختل کند. مکانیسم خاموش کننده اصلی FM-200 جذب گرما است، به این معنی که عنصر گرما را از مثلث حذف می کند.

FM-200 در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، اما از آنجایی که هیچ اثری بر جای نمی گذارد و برای انسان غیر سمی است، به ویژه در تاسیسات زیر رایج است:

صندوق های بانکی
مراکز داده
مراکز مخابراتی
ذخیره سازی مایع قابل اشتعال
کتاب فروشی های کمیاب
کتابخانه ها
موزه ها

مقررات جدید دولت امریکا در مورد سیستم اطفا حریق FM200

در اواخر سال 2020، قانون نوآوری و ساخت آمریکا (AIM) تصویب شد. این قانون بر کاهش استفاده از گازهای هیدروفلوئوروکربن (HFCs) متمرکز است که  یکی از  ترکیب های  شیمیایی خاص در گازهای مورد استفاده در برخی از عوامل تمیز کننده اطفاء حریقاز جمله گاز FM-200 است.

قانون AIM که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اداره و اجرا می‌شود، استفاده از HFCها و در نتیجه استفاده از FM-200 را ملزم به حذف تدریجی می‌کند.

درباره کاهش تدریجی استفاده از گاز FM-200

بنابراین، این کاهش تدریجی FM-200 برای سیستم اطفا حریق FM200 در امریکا به چه معنایی دارد؟ حذف این سیستم.

فاز اول حذف FM-200 در 1 ژانویه 2022 آغاز شد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این یک مرحله حذف است، هدف کاهش تولید و مصرف HFC ها است، به این معنی که به آرامی اما مطمئنا HFC ها به طور قابل توجهی کمتر در دسترس و گران تر می شوند.

قانون AIM یک برنامه حذف فاز HFC را مشخص می‌کند. در سال 2022، هدف کاهش تولید HFC به 90 درصد از مقدار پایه است. تا سال 2024، هدف کاهش تولید HFC به 60 درصد از مقدار پایه است. در آن مرحله، هر چند سال یکبار کاهش بیشتری وجود خواهد داشت تا اینکه در سال 2036 به تنها 15 درصد از تولید پایه برسد.

این بدان معنی است که اگر مرکز شما به دنبال نصب یک سیستم عامل تمیز جدید است، FM-200 دیگر گزینه ای نخواهد بود. و اگر مرکز شما قبلاً یک سیستم FM-200 نصب کرده است، ممکن است زمان محدودی با آن داشته باشید. قطعات ، سرویس و پر کردن مجدد همچنان در دسترس خواهند بود، اما ممکن است به دلیل در دسترس بودن محدود، هزینه بیشتری برای آنها بپردازید. و در نهایت، زمانی که زمان ارتقای سیستم فرا می رسد، شما در بازار چیز جدیدی خواهید یافت.

گزینه های جایگزین سیستم اطفا حریق FM200

همه آنچه گفته شد، اگر مرکز شما در حال حاضر دارای یک سیستم اطفا حریق با عامل پاک FM-200 است، زمان آن رسیده که گزینه های دیگر را در نظر بگیرید. خوشبختانه، تعداد زیادی از آنها وجود دارد.

ANSUL INERGEN
3M Novec 1230
CO2 با فشار بالا
مینی فله CO2 کم فشار
CO2 فله کم فشار
مه آب

در حالی که هر یک از اینها راه حل های موثر اطفاء حریق با عامل پاک هستند، ممکن است راه حلی وجود داشته باشد که برای امکانات و کاربرد شما مناسب تر باشد. برای اطمینان از اینکه سوئیچ درست را انجام می دهید، بهتر است با یک متخصص حفاظت آتش مشورت کنید.

ایمن ساز خزایی سهامی خاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *