اطفاء حریق, شیرآلات

انواع شیر آلات آتش نشانی چیست؟

شیرآلات آتش نشانی

آشنایی با شیرآلات آتش نشانی !!

شیرآلات آتش نشانی یک جزء مهم از سیستم های اطفا آتش هستند و برای کنترل جریان آب و کاهش فشار آب استفاده می شوند . شیرآلات آتش نشانی باید به طور منظم نگهداری و سرویس شوند تا مطمئن شوید که در صورت بروز آتش سوزی به درستی کار می کنند . بعضی از این شیرها در درون سیستم های اطفا بکار می رود و بعضی دیگر جهت دسترسی آتش نشان ها تعبیه می شوند . از آنجایی که سیستم های اطفا و آتش نشانی با فشار های بالا و پمپاژ قوی آب عمل می کنند ، کلاس این شیرها با شیرهای معمولی آب به لحاظ جنس و ساخت متفاوت و معمولا گرانتر می باشند .

شیرآلات آتش نشانی

چندین استاندارد از جمله NFPA 20، NFPA 14 و NFPA 24 در خصوص نحوه نصب و اتصالات و نحوه نگهداری شیرآلات مورد استفاده وجود دارد که می بایست با رعایت الزامات این استانداردها اقدام به اتصال لوله ها ،شیرآلات و پمپ ها نمود . به یاد داشته باشید چنانچه قصد دریافت تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان خود را دارید علاوه بر تامین ایمنی با رعایت این الزامات ، رعایت انها برای دریافت تاییدیه آتش نشانی اجباری می باشد .

جهت آشنایی با استاندارد های NFPA 24 مقاله ما را بخوانید و در صورتی که مایل به دریافت این استانداردها هستید با انتخاب گزینه درخواست فایل استاندارد و درج نام استاندارد مورد نظرتان به ما ایمیل بزنید.

دسته بندی های مختلفی می توان از شیرآلات آتش نشانی می توان در نظر گرفت که در ادامه بعضی از آنها را می بینیم.

بدیهی است که انواع دیگر شیر مانند شیرهای یکطرفه، شیرهای برقی نیز وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره نشده است .این مقاله در حال تکمیل است.

برای خرید انواع کپسول آتش نشانی همین امروز اقدام کنید . عادت به رفتار ایمن باعث پیشگری از حادثه می شود.

انواع شیرآلات آتش نشانی بر اساس عملکرد:

 برخی از رایج ترین انواع شیرهای آتش نشانی  بر اساس عملکرد عبارتند از:

  • شیرهای فلکه آتش نشانی : این شیرها برای قطع و وصل کردن جریان آب در سیستم های آتش نشانی استفاده می شوند. معمولاً از فلز ساخته می شوند و دارای یک دسته یا دریچه هستند که برای کنترل جریان آب استفاده می شود.

  • شیرهای سیلابی آتش نشانی : این شیرها برای تخلیه آب از سیستم های آتش نشانی استفاده می شوند . در پایین ترین نقطه سیستم نصب می شوند و به یک لوله تخلیه متصل می شوند.
شیر آتش نشانی

شیرهای سیلابی آتش نشانی

  • شیرهای دروازه ای آتش نشانی : این شیرها برای کنترل جریان آب در سیستم های آتش نشانی استفاده می شوند . از فلز ساخته می شوند و دارای یک دروازه هستند که برای کنترل جریان آب استفاده می شود .

شیر آتش نشانی

  • شیرهای پروانه ای آتش نشانی : این شیرها برای کنترل جریان آب در سیستم های آتش نشانی استفاده می شوند . از فلز ساخته می شوند و دارای یک پروانه هستند و از آن طریق جریان آب را کنترل می کنند .

  • شیرهای فشار شکن آتش نشانی : این شیرها برای کاهش فشار آب در سیستم های آتش نشانی استفاده می شوند . معمولاً از فلز ساخته می شوند و دارای یک دیافراگم هستند که برای کاهش فشار آب استفاده می شود .

انواع شیرآلات آتش نشانی بر اساس محل نصب :

  • شیرهای آتش نشانی سطحی : این شیرها روی سطح زمین نصب می شوند. آنها معمولاً به صورت ایستاده یا دیواری نصب می شوند.
  • شیرهای آتش نشانی زیرزمینی : این شیرها زیر زمین نصب می شوند. آنها معمولاً در یک محفظه فلزی یا بتنی قرار می گیرند.

شیرآلات ـتش نشانی

شیر آتش نشانی چیست و به چه صورتی کار می کند؟

شیر آتش نشانی یا شیر هیدرانت، که احتمالا بیشترین شیر آتش نشانی باشد که در معرض دید می باشد ، نوعی دریچه است که به شبکه آب شهری متصل است و برای تامین آب مورد نیاز آتش نشانان در هنگام وقوع آتش سوزی استفاده می شود. این شیرها معمولاً در مکان های عمومی مانند خیابان ها، پارکینگ ها، ایستگاه های مترو و فرودگاه ها نصب می شوند.

اجزای اصلی این نوع شیر عبارت است از :

  • بدنه : معمولاً از فلز ساخته می شود و از یک لوله ورودی، یک لوله خروجی و یک دریچه تشکیل می شود .
  • دریچه :  برای کنترل جریان آب استفاده می شود .
  • پوشش :  جهت محافظت از دریچه در برابر آسیب استفاده می شود .

و به دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • شیرهای خشک : در شیرهای خشک، آب فقط در صورت باز کردن دریچه توسط آتش نشان وارد لوله های شیر می شود. این نوع شیرها معمولاً در مناطقی نصب می شوند که در معرض خطر یخ زدگی هستند.
  • شیرهای تر : در شیرهای تر، آب همیشه در لوله های شیر وجود دارد. این نوع شیرها معمولاً در مناطقی نصب می شوند که در معرض خطر یخ زدگی نیستند.

شیرهای آتش نشانی به طور معمول توسط آتش نشانان برای تامین آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش استفاده می شوند. برای استفاده از شیر آتش نشانی، آتش نشان ابتدا باید پوشش شیر را برداشته و سپس دریچه شیر را باز کند. پس از باز کردن دریچه، آب از لوله های شیر خارج می شود و می تواند توسط آتش نشانان برای خاموش کردن آتش استفاده شود.

نگهداری شیر آتش نشانی

شیرهای آتش نشانی باید به طور منظم نگهداری و سرویس شوند تا مطمئن شوید که در صورت بروز آتش سوزی به درستی کار می کنند. نگهداری و سرویس شیرهای آتش نشانی شامل موارد زیر است:

  • بازرسی بصری : بازرسی بصری برای بررسی وجود هرگونه آسیب یا نشتی در شیر انجام می شود.
  • آزمایش عملکرد : آزمایش عملکرد برای بررسی اینکه آیا شیر به درستی کار می کند انجام می شود.
  • روانکاری : روانکاری برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی شیر انجام می شود.

شیر سیامی چیست؟

شیر سیامی که با نام اتصال سیامی (Siamese Connection) نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین تجهیزات در سیستم‌های اسپرینکلر آتش‌نشانی و سیستم‌های لوله ‌ایستاده است و همه ما تقریبا هر روزه آنها رامی بینیم . این اتصالات نوعی از شیرآلات آتش نشانی است که به‌عنوان یک سیستم ورودی و لوله به آتش‌نشانان کمک می‌کنند. شیرهای سیامی این امکان را در اختیار آتش‌نشانان قرار می‌دهند که منبع آب سیستم اسپرینکلر آتش‌نشانی را تکمیل یا تقویت کنند.

شیر آلات آتش نشانی

شیرهای سیامی معمولا در نزدیکی ساختمان‌ها و نقاط کلیدی برای دسترسی آسان در زمان‌های اضطراری نصب می‌شوند و در صورتی که حریق اتفاق بیفتد، با وجود شیرهای سیامی، آتش‌نشانان می‌توانند یک خط شیلنگ را از کامیون آتش‌نشانی به این شیرهای سیامی وصل کرده و آبی که اضافه است را به سیستم اسپرینکلر منتقل کنند. به این روش می‌توانند برای اطفای حریق از وجود آب کافی و همچنین فشار مناسب برای خاموش کردن آتش‌سوزی استفاده کنند.

شرکت ایمن ساز خزایی (سهامی خاص) تامین کننده کلیه تجهیزات آتش نشانی و ایمنی ، مشاور و طراح و مجری سیستمهای اعلام و اطفای حریق صنعتی ،خانگی ،تجاری  می باشد . نصب و راه اندازی سیستم اطفا گازی اتوماتیک با عامل پاک نظیر  FM200 برای دیتاسنترها (مراکز داده)  و سایر اماکن حساس از دیگر تخصص های ما می باشد . ما با قرارداشتن در وندور لیست آتش نشانی می توانیم در اخذ تاییدیه آتش نشانی در کنار شما باشیم .

همچنین می توانید با عقد قرارداد خدمات و پشتیبانی از تخفیف ویژه و بازرسی رایگان اولیه بر خوردار شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *