اطفاء حریق, سیستم اعلان و اطفا حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

روش تدوین دستورالعمل های ایمنی الکتریکی مرکز داده

ایمنی الکتریکی مرکز داده

چگونه دستورالعمل ایمنی الکتریکی مرکز داده تدوین کنیم؟

منبع:

با تهیه یک استراتژی جامع ایمنی الکتریکی مرکز داده ، کارکنان خود را از خطرات الکتریکی در امان نگه دارید. در ادامه بهترین شیوه ها و استانداردهایی را که باید در نظر بگیرید بیان می گردد.

مراکز داده بدون توقف و بصورت 24 ساعته در دسترس می باشند و می بایست از این موضوع اطمینان حاصل کنند . مدیران تأسیسات و تکنسین‌های دیتاسنتر ها در ایجاد و حفظ این شرایط مهارت دارند، اما ممکن است همیشه از تمام خطرات الکتریکی موجود در راه‌اندازی یک مرکز داده، از جمله خطرات قوس الکتریکی و برق گرفتگی، آگاه نباشند . با تدوین اصول و دستورالعمل های ایمنی الکتریکی مرکز داده به حفظ جان انان و سرمایه خود کمک کنید.

 

مشکلات الکتریکی می‌تواند عملکرد مرکز داده را از دسترس خارج کند و مهمتر از همه، آسیب جدی به کارکنان وارد کند. بر اساس آمار شورای ملی ایمنی امریکا ، حوادث الکتریکی 4 درصد از کل تلفات ناشی از کار (بجز رانندگی) را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند. بنابراین مالکان و اپراتورهای مراکز داده باید نحوه پشتیبانی از ایمنی کارکنان و حفظ در دسترس بودن سیستم‌های حیاتی را تعیین کنند.

صاحبان مراکز داده باید اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی کارکنان خود انجام دهند. این اقدامات می تواند از زیرساخت های مرکز داده نیز محافظت کند که به نوبه خود از عملیات تجاری مراکز داده محافظت می کند.

ایمنی الکتریکی مرکز داده

عادت به رفتار ایمن ، پیشگیری از حادثه

ارزیابی خطرات الکتریکی در مراکز داده

مراکز داده قلمرو متخصصان فناوری اطلاعات هستند، نه برق کاران. این بدان معناست که متخصصان مرکز داده ممکن است خطرات گسترده‌تری را که با کار با برق همراه است، ندانند. گذشته از خطرات آشکار کار بر روی زیرساخت فناوری اطلاعات در حالی که هنوز به برق متصل است، اپراتورهای مرکز داده نیز می توانند با هر یک از اقدامات زیر خطراتی را برای کارکنان ایجاد کنند:

  • وصل کردن تجهیزات کم مصرف و یا پرمصرف به منابع تغذیه با انرژی کم یا زیاد.
  • ندانستن نحوه صحیح خاموش و روشن کردن مدارها، قفسه ها یا راهروها
  • درخواست از کارکنان ناآشنا برای کار با باتری های پشتیبان و ناآشنا با تنظیمات منبع تغذیه؛
  • کار کارکنان بر روی تجهیزات بدون قفل یا دستگاه های تاگوت و خطر تماس با انرژی غیرمنتظره، راه اندازی یا آزادسازی انرژی ذخیره شده؛
  • ناتوانی در کاهش موقعیت‌های خطر که می‌تواند منجر به قوس الکتریکی و یا انفجار شود. مانند مواردی که عوامل محیطی ناشناخته دارند، خرابی‌های مواد و خطاهای انسانی از جمله روش‌های سهل انگاری تعمیر و نگهداری
  • درخواست از کارکنان برای کار بر روی سیستم های الکتریکی بدون تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) . و یا بدون آموزش ایمنی الکتریکی که شامل روش هایی مانند برداشتن اجسام فلزی از لباس قبل از شروع کار می شود.و کارمندان را قادر می سازد به تنهایی کار کنند.

مشکلات ایمنی الکتریکی می‌تواند در هر جایی از مرکز داده در طول هر فرآیند مدیریت حادثه و بازیابی فاجعه رخ دهد. شما باید آگاهی از ایمنی الکتریکی را در هر فرآیند و روشی لحاظ کنید.

در صورت نیاز به آشنایی با سیستم های اطفا حریق اتوماتیک با عامل پاک که مناسب دیتاسنترها و مراکز حساس مانند موزه ها هستند این مقاله را مطالعه نمایید.

اجتناب از خطرات الکتریکی

صاحبان و اپراتورهای مرکز داده باید استانداردهای ایمنی حیاتی برای کار بر روی تجهیزات الکتریکی، یعنی NFPA 70 و NFPA 70E را بدانند، درک کنند و از آنها پیروی کنند. OSHA 1910 بخش S و فرعی K؛ و IEEE 1584-2002 برای خطرات قوس الکتریکی.هر استاندارد برق دارای اطلاعات مهمی است که می توان از آنها برای ایجاد شیوه های کاری ایمن استفاده کرد که با کاهش قرار گرفتن در معرض خطرات الکتریکی از کارکنان محافظت می کند. این استاندارد ها شامل دستورالعمل های کلی برای کار با تجهیزات برقی، و همچنین اطلاعات خاص برای کارکنانی هستند که بر روی مدارهای الکتریکی و تجهیزات زیرساخت فناوری اطلاعات کار می کنند.این استانداردها می توانند به شما نشان دهند که چگونه یک برنامه ایمنی با مسئولیت های تعریف شده ایجاد کنید، جزئیات را برای یک محیط کار ایمن ترسیم کنید، نحوه استفاده صحیح از PPE را برای کارگران توضیح دهید، و ایجاد و ارائه آموزش های ایمنی را به همه کارکنان مربوطه الزامی کنید. همچنین بخش هایی در مورد نحوه ارائه کمک های پزشکی به مجروحان حوادث الکتریکی مانند شوک، برق گرفتگی، فلاش قوس الکتریکی و انفجار قوس وجود دارد.استانداردهای ایمنی خوب کارکنان را قادر می‌سازد تا هنگام تعویض سیم برق، نصب یک سرور جدید در رک، انجام تعمیر و نگهداری باتری پشتیبان یا ارزیابی مرکز داده پس از یک بلای طبیعی، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.
ایمنی الکتریکی مرکز داده

ایمن ماندن در هنگام کار الکتریکی خطرناک

فرهنگ ایمنی الکتریکی با اپراتورها و مالکان مراکز داده که معیار ایمنی را تعیین می‌کنند، از بالا شروع می‌شود . تاسیسات شما باید با تمام استانداردهای ایمنی الکتریکی مرتبط مطابقت داشته باشد و تجهیزات ایمنی مناسب مانند PPE، کپسول های آتش نشانی، برچسب های هشدار دهنده آموزنده و کیت های کمک های اولیه را داشته باشد.

برخی از تأسیسات تجهیزات الکتریکی مدرن تری را برای کمک به کاهش خطرات بیشتر نصب می کنند، مانند تابلوهای صفحه ایمن با انگشت و سینی های  بالای سر با جعبه های اتصال پیش ساخته. این دستگاه های ایمنی پیشرفته از قرار گرفتن در معرض سیم کشی برق و سایر اجزای برق دار جلوگیری کرده و آنها را از بین می برند. کارکنان می توانند این سیستم ها را بدون خطر برق گرفتگی نگهداری کنند و برای انجام این کار نیازی به قطع انرژی بخش بزرگی از مرکز داده ندارند. با این حال، همیشه باید انرژی بخش‌های کوچکتر، خاص و منفرد مرکز داده را که نیاز به توجه دارند، از بین ببرید.

مدیریت با توسعه فرآیندها و رویه‌های مناسب بر اساس استانداردها، لایه بعدی ایمنی را اضافه می‌کند. این بدان معناست که آنها آموزش هایی را به طور منظم به کارکنان ارائه می دهند تا از آگاهی از خطرات و اقدامات ایمنی برای کاهش آنها اطمینان حاصل کنند.

اهمیت آموزش کارکنان

مسئولیت نهایی بر عهده کارکنان مرکز داده است . کارکنان در حین کار بر روی تجهیزات IT برقی ، از طریق ترکیبی از شیوه های کار ایمن و آموزش کافی و به روز، ایمن می مانند . کارکنان همیشه باید براحتی قادر باشند برای همه کارهای برقی درخواست بررسی محل کار کنند و باید با همکاران همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که همه در امنیت باقی می مانند.

چنانچه قصد راه اندازی و یا بهینه سازی سیستم اطفا احریق اتوماتیک محل کار ،دیتا سنتر و یا انبار و هر مکان دیگری را دارید حتما از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.ما نیازهای شما را بهتر می شناسیم.

استاندارد TIA 942 چه می گوید؟

TIA مخفف عبارت Telecommunications Industry Association و به معنی انجمن صنعت مخابرات است. فعالیت اصلی این انجمن همکاری با موسسه استانداردهای ملی آمریکا یا همان ANSI در جهت ایجاد استانداردهای داوطلبانه و اصولی برای طیف وسیعی از محصولات و عملیات صنعت شبکه و مخابرات است.

این انجمن تخصصی راهکارهایی هم در زمبنه ایمنی توصیه می کند که در صورت علاقه از اینجا می توانید آنرا مطالعه کنید.

در صورت نیاز به راه اندازی سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی مانند FM-200 می توانید از تجربه و تخصص ما استفاده کنید. ما در کنار شما هستیم تا از ایمنی خود اطمینان کسب کنید. با ما تماس بگیرید.

در ضمن در صورت نیاز به هر نوع مستندی کافی آنرا از ما بخواهید.

 

3 دیدگاه در “روش تدوین دستورالعمل های ایمنی الکتریکی مرکز داده

  1. Joann Terry گفت:

    I have been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It’s pretty worth enough for me. In my opinion,
    if all web owners and bloggers made good content as
    you did, the internet will be much more useful than ever before.

    1. masoudisk گفت:

      thanks for your comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *