اطفاء حریق, جعبه آتش نشانی, سیستم اعلان و اطفا حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

جعبه آتش نشانی (Fire Box)

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی (Fire Box)

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس یکی از بهترین و کارآمدترین محصولات اطفا حریق دستی در ساختمان های اداری ، تجاری ، مسکونی ، بیمارستان ها ، سوله ها ، کارگاه ها و از مهمترین عوامل اطفا حریق در پروژه ها است . بررسی آتش سوزی‌ های بزرگ دنیا توسط کارشناسان آتش نشانی نیز این مهم را تصدیق نموده اند که در صورت آموزش صحیح ، استفاده از جعبه آتش نشانی از گسترش حریق جلوگیری خواهد نمود.

جعبه آتش نشانی  یکی از تجهیزات آتش نشانی مفید و موثر برای کنترل حریق در اوایل آتش سوزی هستند و می توانند در کاهش حرارت محیط، کاهش دود و جلوگیری از آتش سوزی به شما کمک کرده و موثر باشند.  تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق شامل بررسی کلیه جعبه آتشنشانی  نیز می باشد . همچنین نصب این تجهیزات مطابق ضوابط اطفا حریق صورت خواهد پذیرفت.

جعبه آتش نشانی همانطور که از نام آن پیداست محفظه ای است جهت نگهداری محصولات اطفا حریق که درون آنها معمولاً قرقره های نگهدارنده ، شلنگ آتش نشانی و کپسول آتش نشانی و ابزار های امدادی و مشابه آن قرار می گیرند.

جعبه های آتش نشانی در ابعاد مختلف و در دو مدل روکار و توکار ساخته می شوند.جعبه های آتش نشانی با شیلنگ های برزنتی یا قرقره هوزریل (شیلنگ های پلاستیکی) مورد استفاده قرار میگیرد . طول شیلنگ مورد استفاده معمولا 20 متر می باشد که دسترسی مناسب در اغلب ساختمان ها را به آب تامین می کند .

یکی از بهترین تجهیزها  برای سیستم اطفاء حریق در ساختمان های مسکونی و اداری ، واحد های صنعتی و انبارها ، جعبه های آتش نشانی یا Fire Box است . با اتصال جعبه های آتش نشانی به منبع آب پشتیبان و تامین آب پرفشار از طریق پمپ آب متصل به منبع امکان اطفا آتش با آب در کلیه اماکن ساختمان در دسترس افراد قرار می گیرد . با این امکان در صورت وقوع حریق افراد می توانند از گسترش آتش جلوگیری کنند .

این وسیله بعد از کپسول های آتش نشانی جزو اولین تجهیزات اطفاء در لحظه کشف حریق است .

جعبه آتش نشانی

فاکتورهای مهم هنگام خرید جعبه آتش نشانی استاندارد

  • توکار یا روکار بودن جعبه آتش نشانی: همانطور که گفته شد هم جعبه های توکار و هم جعبه های روکار استاندارد هستند. بر اساس شرایط محل نصب می‌توان از هرکدام استفاده کرد.
  • طول و نوع شیلنگ آتش نشانی: برای داشتن یک جعبه آتش نشانی استاندارد، شیلنگ آن باید مطابق با استاندارد EN694 تهیه گردد.
  • ضخامت و نوع ورقی که برای ساخت جعبه آتش نشانی از ها استفاده می‌شود، فاکتوری کلیدی در هنگام خرید است. ورق های آهنی و انواع ورق استیل در تولید جعبه آتش نشانی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • زاویه و میزان باز شدن درب جعبه: درب استاندارد باید قابلیت باز شدن تا 170 درجه را داشته باشد.
  • نازل های مورد استفاده باید قابلیت حالت اسپری و جت را داشته باشد.
  • هوزریل آتش نشانی باید دارای استاندارد ملی 1-22157 باشد.
  • جنس بدنه و رنگ جعبه آتش نشانی استاندارد باید مرغوب باشد و در هنگام خرید به آن توجه نمود.

استاندارد ارتفاع از کف چقدر است؟

همانطور که گفته شد نصب جعبه‌های آتش نشانی باید طبق اصول و استانداردهای تعیین شده باشد، در ادامه به توضیح کامل این اصول می‌پردازیم:

  1. به صورت کلی توصیه می‌شود جعبه‌های آتش نشانی را با توجه به نوعی که دارند حداقل 130 سانتی متر از سطح زمین فاصله دهید.
  2. اگر از فایرباکس توکار استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که ارتفاع جعبه تا کف زمین باید بیشتر از 70 سانتی متر باشد.
  3. اگر قصد دارید فایرباکس روکار نصب کنید، توجه داشته باشید که جعبه تا کف زمین حداقل 130 سانتی متر باید فاصله داشته باشد.
  4. یکی از نکات مهم در نصب جعبه‌های آتش نشانی، توجه به شلنگ موجود در این جعبه است. جعبه آتش نشانی باید به گونه‌ای نصب شود که شلنگ را بتوان به راحتی و به صورت کامل از آن بیرون آورد.
  5. به منظور استفاده راحت از شلنگ آتش نشانی بهتر است فاصله قرقره آتش نشانی تا کف زمین تقریبا بین 140 تا 160 سانتی متر باشد.
  6. اجزای درون جعبه باید حداقل 10 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند تا در هنگام وقوع حادثه استفاده از آن‌ها با مشکل روبه‌رو نشود.

جعبه آتش نشانی

مناسب‌ترین مکان برای نصب جعبه آتش نشانی کجاست؟

حالا که با ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف آشنا شدید، شاید برایتان سوال پیش بیاید که بهترین مکان برای نصب این جعبه کجاست؟

برای دریافت پاسخ این سوال ، نکات ذکر شده زیر را دنبال کنید:

  1. مهم‌ترین اصل در انتخاب مکان مناسب این است که مکان انتخابی کاملا در دسترس و در دید همه افراد ساختمان باشد .
  2. توصیه می‌شود برای اطلاع دادن از مکان دقیق فایر باکس، حتما تابلو اعلانی برای آن در ساختمان قرار دهید . سعی کنید تابلو اعلان را در مسیرهایی قرار دهید که رفت‌و‌آمد از آن مسیرها زیاد باشد تا مطمئن شوید همه ساکنان یا کارکنان می‌توانند تابلو را ببینند .
  3. از نصب در مکان‌های ایزوله شده در برابر حریق خودداری کنید .
  4. مکان‌ نصب به گونه ای باشد که باز و بسته کردن درب این تجهیزات به راحتی امکان پذیر باشد . به بیان ساده‌تر از نصب جعبه در مکان‌هایی که مانعی برای باز و بسته شدن راحت درب جعبه وجود دارد، خودداری کنید .
  5. لازم بذکر است بهترین کار قبل از اجرای سیستم اعلان و اطفا استفاده از مشاور آتش نشانی می باشد . وظیفه مشاور ارایه خدمات فنی و نظارت بر نحوه استقرارا سیستم اعلان و اطفا مطابق الزامات سازمان اتش نشانی می باشد .

جعبه آتش نشانی

ابعاد  و محل نصب

محل نصب :

در ساختمان ، فایر باکس ها غالبا ۱۳۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده ، بر روی دیوار و در محل قابل رویت عموم نصب می شود . بهترین مکان برای نصب فایر باکس ها در نزدیکی وروردی ها و خروجی ها است . در ساختمان های مسکونی معمولا در هر طبقه و در مکانی در دسترس واحدهای آن طبقه نصب می شود .

در صورت نصب چند فایر باکس در کنار یکدیگر ، فاصله فایر باکس ها از هم باید حداکثر ۳۰سانتی متر باشد تا در مواقع آتش سوزی ، هر یک عملکرد دیگری را هم پوشانی کنند .

امکان تولید جعبه در رنگ های مختلف و نیز متریال های مختلف مانند استیل یا گالوانیزه نیز وجود دارد . ضمنا ما با استفاده از برش لیزری علاوه بر انجام برش های لازم با دقت بالا  ، امکان درج لوگو و نیز علایم استاندارد دیگر را با زیبایی تلفیق کرده و به مشتریان گرامی عرضه می کنیم .

ابعاد استاندارد

ابعاد استاندارد تولید  را  ( ارتفاع ۷۴ ، عرض ۶۰ ، عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر) و  ابعاد سفارشی مانند (ارتفاع ۱۴۸ ، عرض ۶۰ ، عمق ۲۰ سانتی متر) ازنوع فایر باکس های ایستاده و یا از نوع جعبه های افقی در ابعاد (ارتفاع ۷۴ یا ۸۴ ، عرض ۹۰ یا ۱۰۰ ، عمق ۲۰ سانتی متر) می توان در نظر گرفت .

ما بعنوان تولید کننده ، امکان تولید انواع فایر باکس های سفارشی را امکان پذیر کرده و می توانیم فضا جهت قرار گرفتن  کپسول آتش نشانی و سایر تجهیزات را مطابق نیاز شما را بوجود آوریم . در بعضی از محیط های صنعتی متناسب با نیاز کاربر طراحی های خاص نیر قابلیت اجرا را دارند. با ما در تماس باشید.

فایر باکس ها به دو صورت در ساختمان ها قرار میگیرند :

  1. جعبه های هوزریل شامل شیلنگ پلاستیکی به قطر ۳/۴ اینچ با قرقره دوار ، اتصالات ۳/۴ اینچ ، نازل شیردار سه حالته ، شیلنگ رابط ، شیرگازی مخصوص آب این فایر باکس ها به دلیل سهولت در اطفاء ، قابل نصب در طبقات فوقانی ساختمان ها هستند.
  2. فایر باکس ها در سایز ۵/۱ و ۵/۲ اینچ شامل شیلنگ برزنتی ، نخ پرلون تو لاستیکی و اتصالات آتش نشانی (کوپلینگ ، نازل سه حالته ، هیدرانت یا کوپلینگ رزوه دار با سایزهای مختلف و همچنین شیر فلکه برنجی فشار قوی) . این جعبه ها در پارکینگ ها و طبقات هم کف قابل نصب هستند .

جنس ورق

متریال مورد استفاده در ساخت جعبه آتش نشانی ، ورق های فلزی می باشد که با توجه به مختصات پروژه و نیاز کارفرما ،می توان از ورق های استیل، روغنی و یا گالوانیزه استفاده کرد . ضمنا امکان تامین ورق در صورت دلخواه کارفرما از سوی ایشان در مجموعه ما امکان پذیر است. ضخامت ورق های مورد استفاده معمولا تا 0.7 میلیمتر می باشد.

ایمن ساز خزایی

                                                      عادت به رفتار ایمن، پیشگیری از حادثه 

شرکت ایمن ساز خزایی (سهامی خاص) با سالها تجربه در زمینه تولید انواع جعبه ، هوزریل ، و مشاوره ، طراحی و اجرای انواع سیستم های اعلان و اطفا حریق اتوماتیک و دستی ،گازی ،فوم و آب در کنار شما می باشد . ایمنی بیشتر مهمترین ارمغان همکاران ما برای شماست . شما می توانید جهت دریافت مشاوره و قیمت با ما از طریق شماره های زیر و یا از اینجا تماس بگیرید .

شماره های ما : 5558 125 0999 ، 09212797149 ، 36101379-026 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *