اطفاء حریق, اعلام حریق, پنل اعلام حریق, دتکتور, مشاوره ،طراحی و اجرا

روش ارزیابی ریسک مرکز داده

ایمنی در دیتا سنتر ایمن ساز خزایی

مراکز داده حاوی خطراتی مانند خطر ارتفاع، خطرات محیطی و الکتریکی هستند. با ارزیابی ریسک مرکز داده و  سطوح خطر و ایجاد یک طرح ایمنی جامع، کارکنان خود را ایمن نگه دارید.

منبع

سیستم های الکتریکی پرمصرف و توان بالا که از سرورها، ذخیره سازها و محیط تاسیسات پشتیبانی می کنند، می توانند خطرات مختلفی را برای کارکنان مرکز داده ایجاد کنند. تضمین ایمنی فیزیکی کارکنان باید هدف اصلی در هر مرکز داده باشد. درک چگونگی ارزیابی و کاهش ریسک می تواند به صاحبان مرکز داده و کارکنان مرکز داده کمک کند که در حال حاضر و آینده ایمن بمانند.

خطرات رایج در ارزیابی ریسک مرکز داده 

ماهیت خطرات در مرکز داده می تواند از یک مرکز به مرکز دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل دسته یندی زیر در ارزیابی ریسک مرکز داده در نظر گرفته می شود:

خطرات فیزیکی

سیم‌های برق و کابل‌های اطراف قفسه‌های (رک ها) سرور خطرات بسیاری را به همراه دارند و پانل‌های کف باز در طبقات مرتفع خطر سقوط را به همراه دارند.

خطرات ارتفاع

کارکنان مرکز داده اغلب در ارتفاع زیاد روی قفسه‌های (رک ها) بلند، سیستم‌های HVAC مبتنی بر پشت بام یا تنظیمات ژنراتور پشتیبان کار می‌کنند.

خطرات محیطی

عوامل خطرزای محیطی شامل گرما و سرمای بیش از حد و همچنین صدای بلند است. کارکنانی که برای مدت طولانی در محل می مانند، مستعد هیپرترمی یا هیپوترمی و کاهش شنوایی می شوند. خطرات زیست محیطی بر اساس زمان سال، تجهیزاتی که کارکنان روی آن کار می کنند و کارکنان خاص درگیر، تغییر می کند. اما یک مرکز داده باید خطرات ذاتی این عوامل را همیشه در نظر بگیرد.
خطرات سیستم ایمنی تاسیسات سیستم‌های ایمنی شامل سیستم‌های اطفاء حریق، روش‌های شارژ باتری UPS، انواع باتری‌های پشتیبان، سیستم‌های ذخیره‌سازی سوخت و پروتکل رسیدگی به سوخت هستند.
خطرات احتمالی و رایج در فرآیندها و رویه‌های کارکنان را برای ریسک ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که کارکنان همیشه ایمن هستند. چنین رویه‌هایی را مرتباً مرور کنید تا مطمئن شوید که همچنان دستورالعمل‌ها و الزامات ایمنی محلی را برآورده می‌کنند.

ارزیابی ریسک مرکز داده

ایجاد یک سند ارزیابی ریسک کارکنان برای مراکز داده باید با توجه به نظرات تیم منابع انسانی، کارکنان در محل و تیم فناوری اطلاعات تدوین شود. هر تیم بر اساس الزامات و دستورالعمل های خاصی این خطرات را در ارزیابی ریسک مرکز داده خود لحاظ کند.

تعیین یک رهبر و یا مسئول ایمنی اختصاصی که مسئول تمام فعالیت های ایمنی است می تواند هماهنگی بین تیم های مربوطه را تسهیل کند. نظارت بر استراتژی ایمنی سطح بالا  و ایجاد ارتباط روشنی در مورد آن با کارکنان اط وظایف این رهبر می باشد. ضمنا  برنامه های آموزشی ایمنی مناسب برای کارکنان که از دستورالعمل های بیان شده و فرآیندهای داخلی پیروی می کنند، را شناسایی و توسعه می دهد. رهبر ایمنی همچنین به طور مداوم استانداردها و شیوه های ایمنی در حال تغییر را نظارت کرده و در صورت نیاز بروز رسانی می کند و ممیزی های منظم را انجام می دهد.

استانداردهای الزامی در مراکز داده

در مرکز داده تعدادی استاندارد ایمنی که فراتر از دستورالعمل ها می بایست رعایت شوند. این استاندارد ها را می توان در لیست زیر دید:

  • استانداردهای ایمنی برق برای تجهیزات و کارکنان
  • استانداردهای ایمنی آرک قوس الکتریکی
  • ایجاد مرزهای فیزیکی برای کار بر روی سیستم های الکتریکی، مانند حفاظت از آرک الکتریکی
  • استانداردهای خطرات تجمیع  انرژی
  • استانداردهای نحوه حفاظت در نگهداری باتری های قابل شارژ در مقابل خطرات زیست محیطی و آتش سوزی؛
    ذخیره سازی و جابجایی سوخت برای پشتیبان های دیزلی یا بنزینی
  • استانداردهای سیستم اطفاء حریق NFPA 75 و NFPA 76؛
  • استانداردهای PPE برای کارکنان هنگام کار با مواد خطرناک مانند باتری های قابل شارژ و سیستم های HVAC.

رهبر ایمنی باید استراتژی کلی را مستند کند و توسعه فرآیندها و رویه ها را توسط طرف های مربوطه هماهنگ کند. با این حال، کارکنان در محل و IT همیشه باید در تلاش‌های مستندسازی نیز شرکت کنند – این افراد بهتر از هرکسی خطرات ذاتی شغل خود را می‌دانند.

ایمن ساز خزایی سهامی خاص

عادت به رفتار ایمن،پیشگیری از حادثه 

ایمن نگه داشتن کارکنان تاسیسات

استراتژی ایمنی، فرآیند و رویه ها تنها در صورتی کار می کنند که کارکنان از آنها استفاده کنند. رهبر ایمنی باید همیشه اطلاعات ایمنی را مستند کند.اسناد را در جایی ذخیره کند که همه کارکنان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، و در صورت نیاز به روز کنند. جلسات آموزشی ایمنی را باید به طور منظم برگزار شود. کارکنان در تمام سطوح باید پروتکل‌های ایمنی موجود را بدانند و در توانایی خود برای امتناع از هر کاری که ناامن به نظر می‌رسد، احساس حمایت کنند.

رهبر ایمنی باید تمام آموزش های ایمنی را برنامه ریزی کند و از حضور کارکنان اطمینان حاصل کند. مدیران باید با رهبر ایمنی همکاری کنند تا اقدامات ایمنی مناسب را حفظ کنند و باید در هر گونه فعالیت به روز رسانی ارزیابی ریسک شرکت کنند.

شرکت ایمن ساز خزایی (سهامی خاص) با سالها تجربه در خصوص مشاوره طراحی و اجرای سیستم های اعلان و اطفا حریق و سیستم های ایمنی در محیط های مرکز داده،صنعتی و تجاری آماده ارایه خدمات خود به شما می باشد.با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *