اطفاء حریق

ایمنی در محیط کار با دمای بالا(HOT WORK)

ایمن ساز خزایی، مشاوره طراحی و اجرا سیستم اعلام و اطفا ایمنی در محیط کار با دمای های بالا(HOT WORK)

ایمنی در محیط کار با دمای بالا (HOT WORK)

منبع :NFPA.ORG

آتش سوزی در محیط های کاری با دمای بالا و یا محیط کاری داغ منجر به صدها  مرگ، جراحت و میلیاردها تومان خسارت مالی در سال می شود .در حالیکه اگر افراد آموزش ها و  تمرینات مربوط به ایمنی در محیط کار با دمای بالا (HOT WORK) را به درستی انجام و اجرا کنند همه این خسارات قابل پیشگیری می باشد .به همین دلیل رعایت ایمنی در محیط کار با دمای بالا (HOT WORK) از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.

"</p

عادت به رفتار ایمن ،پیشگیری از حادثه

از آنجاییکه در محیط های داغ بصورت مستقیم با منابع حرارت بالا و یا مواد آتش زا و شیمیایی خطرناک سر و کار داریم ریسک خطر آتش سوزی به صورت ذاتی بالا می باشد .بنابراین اولین توصیه ایمنی در محیط کار با دمای بالا (HOT WORK) آنست که آیا می توان این کار را در چنین محیطی انجام نداد و از آن پرهیز کرد و یا از روشی جایگزین بهره برد. جهت درک این موضوع می بایست با مفاهیم محیط کار داغ آشنا شویم.

محیط کار با دمای بالا(HOT WORK) چیست؟

  • بطور کلی هر کاری که انجام دادن آن به طور مستقیم  این قابلیت و یا استلزام را داشته باشد که منجر به شروع آتش سوزی و یا انفجار گردد . مانند کارهایی که با سوزاندن،ذوب کردن ،جوشکاری مرتبط است.
  • کارهایی که با شعله ،جرقه و یا گرمای مستقیم همراه باشد.
  • جوشکاری و فرآیندهای وابسته شامل جوشکاری مانند  قوس الکتریکی،  سوخت اکسیژن ،جوش گاز، لحیم کاری شعله باز ،لحیم کاری حرارتی برش قوس و برش اکسیژن و..

خطرات کار داغ

کار داغ این پتانسیل را دارد که هر سه قسمت آتش (مثلث آتش) را بر علیه ما متحد کند:
اکسیژن، سوخت و منبع احتراق.

"</p

اکسیژن در هوای محیط وجود دارد. کارهای نا ایمن در حین کار با اکسیژن خالص می تواند باعث افزایش  اکسیژن محیط  (بیش از 22 درصدحجم) در محل کار شود.

سوخت شامل هر چیزی است که قابل احتراق باشد. نمونه هایی از سوخت های رایج شامل موارد زیر است:

  • مصالح ساختمانی مانند چوب، پلاستیک، عایق،مصالح سقفی، از جمله آنهایی که در فضاهای مخفی قرار دارند
  • مایعات یا گازهای قابل اشتعال و احتراق مانند سوخت،رنگ، حلال های پاک کننده
  • مواد قابل احتراق ساده مانند پارچه، کاغذ، مقوا،الوار، اثاثیه

منبع احتراق یا گرما هم که با طبیعت کار ما در امیخته است.

 

راه هایی برای به حداقل رساندن خطرات کار در محیط داغ

از فرآیند «تشخیص، ارزیابی و کنترل» استفاده کنید

این فرآیند در NFPA 51B پوشش داده شده است و بر موارد زیر تمرکز دارد:

• تشخیص:

تعیین کنید که آیا خطرات آتش سوزی قبل از داغ شدن محیط وجود دارد یا خیر ؟

       • ارزیابی :

مشخص کنید که آیا خطرات وجود دارد یا خیر ؟

خطراتی که می تواند آتش سوزی را تحریک کند (مواد قابل اشتعال و احتراق مایعات یا گازها و مواد قابل احتراق                   ساده).

       • کنترل:

اقدامات مناسب را برای حذف یا به حداقل رساندن کارهای با دمای بالا نظیر جوشکاری انجام دهید .محوطه ها را                می توان با استفاده از لنت های جوشکاری، پتو، محافظت کرد. یا پرده ها، پاک کردن مواد احتراق از شعاع 35 فوت (11متر)فضای اطراف کار داغ، یا انتقال کار داغ به یک منطقه بدون مواد قابل احتراق

 

نکته قابل بیان آن است که این فرآیند ایمنی در محیط کار با دمای بالا (HOT WORK) باید بطور همیشگی انجام شون و اصلاحت لازم بطور پیوسته صورت پذیرد . انجام مشاهدات و گزراشات ایمنی و اسفاده از روش و ابزار مناسب ،برگزاری دوره های ایمنی و نیز آموزش مناسب در خصوص لحظات پس از وقوع اتش سوزی و خطر بسیار مهم می باشد.

همچنین می بایست تمهیدات لازم برای پس از وقوع آتش سوزی اندیشیده شود ،مواردی مانند تعبیه سیستم اطفا مناسب محیط ،قراردادن و توسعه سیستم آبرسانی مناسب آتش نشانی، عدم انسداد راه های دسترسی در مواقع خطر ، تعیین مکان های امن و سایر اقداماتی که می توانید جهت آشنایی بیشتر با آنها سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

جایگزین های کار داغ را شناسایی کنید

مهمترین توصیه برای ایمنی در محیط کار با دمای بالا (HOT WORK) این است که  اگر جایگزینی برای کار داغ وجود داشته باشد، می توان از خطرات آن هم  اجتناب کرد . روش تکمیل کار یا جایگزینی بعضی از کارهای با دمای بالا برخی از گزینه ها زیر می باشد:

• استفاده از لوله رزوه دار، فلنج دار یا گیره دار به جای جوشکاری لوله ها
• به کاربردن قیچی هیدرولیک دستی به جای بریدن با سنگ فرز
• استفاده پیچ و مهره مکانیکی به جای برش لوله
• بکاربستن اتصال دهنده های هوای فشرده

منابع اشتعال و آتش سوزی می توانند کار در حال انجام باشند . آتش سوزی زمانی به وجود می آید که هر منبع گرمایی به سوخت کافی دست یابد .  آتش سوزی می تواند از طریق مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند دسترسی به منبع سوختنی رخ دهد. بعنوان مثال در حالت مستقیم : عملیات جوشکاری، برشکاری است  و حالت  غیر مستقیم می تواند شامل گرمای هدایت شده است از طریق سطوح فلزی به منابع سوخت در طرف دیگر باشد (به عنوان مثال، از طریق آن طرف دیوار) و یا جرقه هایی به یک منبع سوخت دور پرتاب می شود.(به عنوان مثال، به یک استخر مایع یا موارد دیگر مواد قابل احتراق).

 

شرکت ایمن ساز خزایی با توانایی فنی و با تکیه بر تجربه هزاران مشاوره ،آماده ارایه مشاوره و نیز طراحی و اجرای سیستم های اعلان و اطفا حریق و سیستم های امنیتی جهت بالابردن امنیت شما مشتریان گرامی می باشد .همین حالا با ما تماس بگیرید.

5558 125 0999 و 09212797149 و 36101379-026 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *