اسپرینکلر, اسپرینکلر اطفاء حریق, اطفاء حریق, پنل اعلام حریق, دتکتور, مشاوره ،طراحی و اجرا

اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

اسپرینکلر-چگونه-کار-می کند

اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

منبع

در پاسخ به سوال چه نوع اسپرینکلری بخریم؟ می بایست به تفاوت اصلی اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد که در سرعت واکنش آنها در زمان حادثه است توجه کنیم .هنگام انتخاب تجهیزات در یک پروژه و یا سیستم اعلان و اطفا حریق ،همیشه رعایت حداقل الزامات و استانداردها بهترین نتایج را به همراه نخواهند داشت.تفاوت مدیران پروژه و یا مدیران تدارکات زبده در دانستن تفاوت های کوچک بسیاری است.دانستن تفاوت های کوچک مزیت های بزرگی را رقم خواهد زد.

نحوه عملکرد  اسپرینکلر ها بدین صورت می باشد که در زمان مواجهه با افزایش دما، مایع داخل حباب شیشه آن انبساط پیدا می کند. در نتیجه موجب شکستن حباب شیشه ای شده‌ و منجر به جاری شدن آب می گردد.

اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

حباب شیشه ای اسپرینکلر واکنش

البته همه اسپرینکلرها جهت استفاده در سیستم آب پاشی نبوده و اسپرینکلر فوم هم در سیستم هایی که با فوم آتش را مهار می کنند استفاده می گردد.

 

اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

اسپرینکلر فوم پاش

آنچه  در این مقاله خواهید خواند:

  • ساختار اسپرینکلر ها
  • تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد
  • تفاوت های فیزیکی
  • تفاوت عملکردی واکنش سریع و استاندارد
  • مزایای اسپرینکلر واکنش سریع
  • انتخاب اسپرینکلر مناسب

ساختار اسپرینکلر ها

تفاوت اصلی در ساختار اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد در قطر شیشه فوق الذکر می باشد. به نحوی که در اسپرینکلر های واکنش سریع قطر شیشه ۳ میلی متر و در انواع واکنش استاندارد ۵ میلی متر می باشد.

این تفاوت در اندازه قطر شیشه ها موجب می شود که در زمان مواجهه آبفشان با دمای بالا، مایع در اثر انبساط سریع تر به حباب شیشه ای فشار وارد کند و سریعتر شکسته شود. بنابراین حباب های شیشه ای که قطر کمتری دارند، واکنش سریعتری به آتش سوزی نشان خواهند داد.

جهت مشاهده قیمت انواع اسپرینکلر  از فروشگاه وبسایت ما بازدید فرمائید.

سایر تفاوت های انواع اسپرینکلر 

از دیگر تفاوت در ویژگی های اسپرینکلر می توان به سایر موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • اختلاف حساسیت حرارتی
  • تفاوت در درجه حرارتی
  • نحوه نصب در جهت های مختلف
  • روش های مختلف توزیع آب و یا فوم
  • سرعت و نحوه اطفا حریق
  • اسپرینکلرهای قابل شارژ یا تعویض حباب
اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

انواع ساختارهای اسپرینکلر

تفاوت های فیزیکی اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

همانطور که گفته شد به لحاظ فیزیکی حباب شیشه ای در اسپرینکلر های واکنش سریع دارای ۳ میلی متر قطر و در انواع واکنش استاندارد دارای ۵ میلی متر قطر می باشد.

اما در سیستم های دارای اسپرینکلر های واکنش سریع محاسبات هیدرولیکی با  حساسیت بالاتری صورت گرفته است و سایز لوله‌ها و مخزن تفاوت دارد.

 

 اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

                 اسپرینکلر بغل زن

تفاوت عملکردی اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

به لحاظ عملکرد می توان گفت حباب اسپرینکلر های واکنش استاندارد با رسیدن حرارت محیط به میزان تعریف شده برای آبفشان، شکسته شده و آب را تخلیه خواهد کرد. حساسیت این نوع آبفشان ها به نحوی است که بلافاصله در دمای تعریف شده در مراحل اولیه آب را تخلیه کرده و از گسترش آتش سوزی جلوگیری خواهند نمود. همچنین با خیس کردن محوطه اطراف حریق، از پراکنده شدن و نشت آن به بخش های دیگر ساختمان و در نتیجه خسارات بیشتر جلوگیری خواهند نمود.

در انواع واکنش سریع سرعت عملکرد اسپرینکلر بالاتر است. این نوع آبفشان ها مناسب استفاده در محیط های صنعتی یا اماکنی با حساسیت بالا می باشند. پاسخگویی این اسپرینکلر ها با توجه به کمتر بودن حجم مایع منبسط شونده سریعتر و با نرخ ۵۰ متر بر ثانیه یا کمتر می باشد.

 

اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

تفاوت در عملکرد آبفشان های واکنش سریع و استاندارد

مزایای اسپرینکلر واکنش سریع

سرعت بالای اطفای حریق اثر مهمی در پیشگیری از تشکیل گازهای سمی و دود در زمان حریق نیز خواهد داشت. در نتیجه از آسیب های تنفسی به افراد گرفتار در محل آتش سوزی نیز جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه اسپرینکلر های واکنش سریع برای اماکنی نظیر مدارس، بیمارستان ها و … که جمعیت در آنها بالاست و امکان تخلیه سریع محل در زمان بروز حریق وجود ندارد، گزینه بسیار مناسبی است.

از دیگر مزایای آبفشان های واکنش سریع می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • امکان کاهش ظرفیت آب دهی پمپ
  • امکان کاهش حجم مخزن ذخیره آب
  • امکان کاهش سایز لوله کشی ها
  • کاهش هزینه های کلی به لحاظ ساختاری
  • کاهش مساحت ناحیه طراحی (مناسب فضاهای محدود)

انتخاب اسپرینکلر مناسب

مطابق ویژگی های اصلی این دو نوع و اختلاف عملکردی آنها که به آن اشاره شد، اسپرینکلر های واکنش سریع اغلب برای اماکنی که در آنها به طور معمول جمعیت زیاد است. همچنین امکان تخلیه سریع محل در زمان بروز حادثه وجود ندارد نظیر مدارس و سایر اماکن شلوغ مناسب تر است. همچنین برای ساختمان ها یا اماکن تجاری که در آنها تجهیزات و وسایل الکترونیکی حساس و گران قیمت وجود دارد، نیز انواع واکنش سریع انتخاب صحیح تری می باشد.

ایمن ساز خزایی سهامی خاص

عادت به رفتار ایمن،پیشگیری از حادثه

ما با استفاده از تجارب خود در زمینه مشاوره ،طراحی و اجرا انواع سیستم های اعلان و اطفا حریق  مانند سیستم های گازی FM200 ،سیستم های گازی و فومی و آبی خودکار ،سیستم های امنیتی، اخذ تاییدیه آتش نشانی و نیز تامین کلیه اقلام ایمنی و آتش نشانی ،و نیز تولید تجهیزات خاص مورد نیاز شما مانند انواع باکس های اتش نشانی،تجهیز خودرو آتش نشانی ،ساخت انواع میز شارژ در کنار شما هستیم.

ضمنا شما می توانید با عقد قرارداد پشتیبانی ایمنی ،ضمن اشتفاده از مزایای ویژه مانند بازدید رایگان و مشاوره رایگان ،از خاطری آسوده نیز برخوردار گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *