اطفاء حریق, اعلام حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

آیا مدیر ساختمان مسئول بیمه آتش سوزی کل ساختمان است؟

بیمه آتش سوزی توسط مدیر ساختمان

بیمه آتش سوزی توسط مدیر ساختمان

منبع

در پاسخ به این پرسش که آیا مدیر ساختمان مسئول بیمه آتش سوزی کل ساختمان است؟ می بایست بطور خلاصه گفت بله بیمه آتش سوزی توسط مدیر ساختمان می بایست انجام شود اما بهتر است ادامه توضیحات را هم بخوانید.

زندگی آپارتمانی برای همه ما تقریبا امری عادی شده است . ما یا در آپارتمان و مجتمع های مسکونی ساکن هستیم و یا آنکه مالک یک واحد آپارتمان هستیم . زندگی مسالمت آمیز تعداد زیادی انسان با امیال و اهداف گوناگون در کنار هم علاوه بر خویشتنداری و احترام متقابل و آداب همسایه داری احتیاج به قوانینی دارد که حق و حقوق هر کس بر اساس آن قابل تعیین باشد .

با گسترش سبک زندگی آپارتمان نشینی جمله معروف چهاردیواری اختیاری تا حدودی رنگ می بازد چرا که همه جای آپارتمان ها دیگر چهاردیواری منزل شما به حسب نمی آید.حتما اصطلاح مشاعات را شنیده اید .

اگر در آپارتمان زندگی می کنید (و یا مالک واحدی در آپارتمان هستید) در خیلی چیزها با سایر مالکان شریک هستید و می بایست آداب شراکت را بجا آورید .

"</p

آشنایی با قانون تملك آپارتمانها ‌مصوب 1343,12,16

در سال 1343 با گسترش آپارتمان نشینی و شهر نشینی قانونی به تصویب مجلس شورای ملی با عنوان قانون تملک آپارتمان ها رسید . این قانون هنوز پابرجا بوده و به مرور زمان چندین اطلاحیه برای آن نوشته شده است . آخرین انها مربوط به سال 1376 می باشد .

********************************************************************************************

در صورتیکه که مایل به داشتن  فایل این قانون هستید با انتخاب درخواست ارسال فایل  استاندارد و اعلام درخواست قانون تملک آپارتمان در موضوع یا متن ایمیل از اینجا به ما اعلام کنید .

********************************************************************************************

آیا وجود مدیر ساختمان الزامی است؟

پاسخ این سوال هم مثبت است طبق ماده 8 این قانون اگر تعداد مالکان بیش از سه نفر باشد باید یک مدیر ساختمان تعیین گردد . این فرد می تواند از بین مالکین باشد و یا نباشد ، می تواند حقوق دریافت کند و یا حقوق دریافت ننماید . اما چیزی که مسلم است باید این فرد در مجمع عمومی مالکین (و یا نمایندگان قانونی آنها) انتخاب شود .

ماده 8 : در هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون در صورتيكه عده مالكين بيش از سه نفر باشد مجمع عمومي مالكين مكلفند مدير يا مديراني ‌از بين خود يا از خارج انتخاب نمايند . طرز انتخاب مدير از طرف مالكين و وظايف و تعهدات مدير و امور مربوط بمدت مديريت و ساير موضوعات‌ مربوطه در آئيننامه اينقانون تعيين خواهد شد .

مسولیت های اصلی مدیر ساختمان چیست؟

بطور کلی مسئولیت مدیر یا مدیران ساختمان بر اساس مواد مختلف مانند ماده 4 تعیین ميزان سهم هر يك از مالكان يا استفاده‌ كنندگان در پرداخت هزینه ها می باشد . همچنین نحوه اقدامات لازم در صورت عدم پرداخت این هزینه ها که به شارژ ساختمان هم معروف است می باشد در این قانون تشریح شده است .

"</p

ماده 14

اما پاسخ به پرسش این مقاله در ماده 14 آمده است :

ماده 14 (الحاقي 11-03-1376)ـ مدير يا مديران مكلفند تمام بنا را به عنوان يك واحد در مقابل آتش ‌سوزي بيمه نمايند . سهم هر يك از مالكان به تناسب سطح زيربناي ‌اختصاصي آنها وسيله مدير يا مديران تعيين و از شركاء اخذ و به بيمه ‌گر پرداخت خواهد شد . درصورت عدم اقدام و بروز آتش ‌سوزي مدير يا مديران‌ مسئول جبران خسارات وارده مي ‌باشند .

حال اینکه پس از آتش سوزی و ایجاد خسارت میزان و مبلغ خسارت متوجه مدیر یا مدیران ساختمان چقدر می باشد به عهده سیستم قضا است . ولی دقت به این نکته برای همه ما بسیار مهم است :

بیمه آتش سوزی توسط مدیر ساختمان باید انجام شود.

اگر مالکان و اهالی ساختمان با مدیر همکاری نکنند چه؟

با اینکه مدیر ساختمان یا هیات مدیره با رای مالکان انتخاب می شوند اما ممکن است مدیر ساختمان با عدم همکاری مالک یا مالکین مواجه شود چیزی که همه ما با آن مواجه شده ایم . همسایه ای که شارژ پرداخت نمی کند ،همسایه ای که همیشه ساز مخالف می زند همسایه ای که هزینه های تعمیرات را پرداخت نمی کند .

توصیه اول ما استفاده از مشاوره حقوقی و وکیل است اما نگران نباشید مطابق این قانون ، تمام این هزینه ها تا دو برابر آن می تواند به شما باز گردد ؛ بنابراین نسبت به انجام تعهدات خود نسبت به کل ساختمان تعلل نکنید . با برگزاری مجمع عمومی و اخطار به مالکینی که همکاری لازم را با مدیر ساختمان جهت انجام وظایف مندرج در قانون نمی کنند امنیت و آسایش خود را از بین نبرید . در مرحله بعد چنانچه مالک باز هم همکاری ننماید با ارسال اظهارنامه قانونی و مدارک لازم می توانید وی را مجبور به تمکین نمایید.

بنابراین درصورت عدم اقدام و بروز آتش ‌سوزي مدير يا مديران‌ مسئول جبران خسارات وارده مي ‌باشند.

امروزه سازمان آتش نشانی و شهرداری ها اقدام به بازدید ساختمان ها و مجتمع ها می نمایند و چنانچه با مواردی از ناایمنی و خطرات مواجه شوند مدیران ساختمان را ملزم به اجرای دستورالعمل های ایمنی می کنند .

این اخطار ها راجدی بگیرید . شما می توانید با استفاده از مشاور آتش نشانی نسبت به اجرای الزامات حداقلی تا حداکثری اقدام نمایید . علاوه بر تامین امنیت خود ، خانواده و ساکنین ساختمان با اخذ تاییدیه آتش نشانی ،مسئولیت این تعهدات را به انجام رسانید.

برای آشنایی با مشاور آتش نشانی این مقاله را بخوانید: مشاور آتش نشانی کیست و چه می کند؟

برای آشنایی با ضوابط اتش نشانی هم این مقاله را مطالعه کنید: ضوابط آتش نشانی چیست؟

شرکت ایمن ساز خزایی (سهامی خاص) در کلیه این مراحل در کنار شماست. همین حالا با ما تماس بگیرید.

5558 125 0999 – 09212797149 و 36101379-026

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *