اعلام حریق, پنل اعلام حریق, دتکتور, سیستم اعلان و اطفا حریق, مشاوره ،طراحی و اجرا

دقیقا کجا آتش گرفته؟(سیستم آدرس پذیر اعلان حریق)

سیستم اعلان حریق آدرس پذیر

سیستم اعلان حریق آدرس پذیر

منبع 1 , 2
سیستم اعلان حریق آدرس پذیر (addressable fire alarm system) از فناوری پیشرفته برای مشخص کردن مکان دقیق آتش سوزی استفاده می کند. معمولا این سیستم در مقابل سیستم اعلان حریق متعارف یا سنتی قرار داده می شود . در این سیستم  هر دستگاهی به طور مداوم با یکدیگر و یک ایستگاه مانیتورینگ مرکزی در ارتباط است . با استفاده از سیگنال های دیجیتال برای انتقال اطلاعات حیاتی مانند سلامت سیستم، نوع دستگاه، مکان، تراکم دود و غیره این ارتباط تضمین می شود.
سیستم اعلان حریق آدرس پذیر

پنل های اعلان حریق آدرس پذیر معمولاً بسیار پیشرفته تر از همتایان معمولی خود هستند و دارای درجه بالاتری از انعطاف پذیری برنامه نویسی و نیز تشخیص تک نقطه هستند . پنل های اعلان حریق آدرس پذیر توسط بسیاری از سازندگان در طول رونق میکروکنترلر در اواسط دهه 1980 معرفی شدند .

بیمارستان ها، مدارس، تاسیسات صنعتی و موسسات بزرگتر برای محافظت بهتر از افراد، اموال و اماکن خود به یک هشدار آتش قابل تنظیم و مقیاس پذیر نیاز دارند . قابلیت های اولیه سیستم های اعلان حریق معمولی درجه حفاظت لازم برای اطمینان از ایمنی در ساختمان های بزرگ و پیچیده را فراهم نمی کند .

اینجاست که یک سیستم اعلان حریق آدرس پذیر وارد عمل می شود .

سیستم های اعلان حریق  آدر س پذیر (هوشمند) برای انعطاف پذیری از طریق برنامه نویسی سفارشی خاص برای هر برنامه طراحی شده اند . خروجی های اختصاصی به طور منطقی توسط ورودی ها بر اساس ماتریس برنامه نویسی نوشته شده و کنترل می شوند . قادر به پشتیبانی از چندین مدار خط سیگنال (SLC) هستند که در آن به هر دستگاه در SLC یک شناسایی منحصر به فرد به نام آدرس اختصاص داده می شود. در بیشتر موارد تعداد دستگاه‌های موجود در یک SLC می‌تواند از یک تا چند صد متغیر باشد و از نظر تعداد آشکارسازها و ماژول‌ها با هم متفاوت باشند . هر دستگاه دائماً از طریق فناوری ریزپردازنده با کنترل پنل در ارتباط است تا وضعیت خود را در SLC گزارش دهد . در عرض چند ثانیه، آلارم ها، شرایط نظارتی و مشکل به کنترل پنل هشدار داده می شود و مکان دقیق رویداد نمایش داده می شود .

تنها گزینه برای ساختمان های بزرگتر، این سیستم های هوشمند هستند و  مزایای بی شماری برای افزایش ایمنی ارائه می دهند و می توانند محل دقیق آتش سوزی را مشخص کنند . بیایید بررسی کنیم که سیستم اعلان حریق آدرس پذیر چیست و مزیت کلیدی استفاده از آن چیست ؟

سیستم اعلان حریق آدرس پذیر

 

چگونه کار می کند؟

سیستم اعلان حریق آدرس‌پذیر یک سیستم اعلان حریق تجاری است که از فناوری پیشرفته برای شناسایی و تعیین مکان دقیق آتش‌سوزی استفاده می‌کند . هر دستگاه در یک سیستم آدرس پذیر متصل است و به طور مداوم با یکدیگر و یک ایستگاه نظارت مرکزی ارتباط برقرار می کند . آنها از سیگنال های دیجیتال برای انتقال اطلاعات حیاتی مانند موارد زیر استفاده می کنند :

  • سلامت هر یک از اجزا سیستم
  • تشخیص نوع وسیله متصل
  • تعیین مکان هر دستگاه
  • مشخص نمودن تراکم دود
  • مشخص نمودن شدت گرما
  • نشان دادن تغییرات فشار آب در سیستم اطفا در صورت وجود (بخصوص در سیستم های پیش عملگر)

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر با استفاده از یک پیکربندی حلقه طراحی شده اند . این مدارهای حلقه ای که مدارهای خط سیگنال (SLC) نامیده می شوند، می توانند تعداد زیادی از دستگاه های آغازگر و وسایل اعلان را پشتیبانی کنند. بیش از 200 دستگاه را می توان با سیستم های پیچیده که از چندین حلقه SLC استفاده می کنند به یک حلقه متصل کرد . اجزا سیستم های آدرس پذیر معمولاً عبارتند از:

دستگاه‌های ورودی آدرس‌پذیر معمول (که به عنوان دستگاه‌های آغازگر نیز شناخته می‌شوند) عبارتند از:
  • چراغ های چشمک زن
  • اسپرینکلرهای  (آبپاش) آتش نشانی
  • بلندگوهای تخلیه
  • ایستگاه های کشویی دستی
  • دتکتور های(آشکارساز)گرما، دود ، شعله ،لیزری یا بیم دتکتورها ،  کانال
  • کلیدهای کنترل فشار و جریان
  • ماژول های مانیتور (برای سوئیچ های رایج مانند)
  • سوئیچ های فشار
دستگاه های خروجی آدرس پذیر رایج عبارتند از:
  • کنترلر شیر برقی
  • ماژول های کنترل اعلان
  • ماژول های رله (برای انجام رویدادهایی مانند):
    • باز کزدن قفل درب ها
    • روشن/خاموش کردن فن ها
    • فراخوان آسانسور
    • فعال کردن سایر پانل های اعلان حریق
    • بستن دمپرها

هر جزء در یک حلقه اعلان حریق آدرس پذیر دارای آدرس الکترونیکی یا شماره سریال خود است که به آن اختصاص داده شده است تا بتوان نقص ها را سریع و دقیق شناسایی کرد . هنگامی که یک دستگاه متصل فعال می شود، کد منحصر به فرد در کنترل پنل اصلی نمایش داده می شود – به تعیین نوع دستگاه و محل قرارگیری آن کمک می کند . از آنجایی که کنترل پنل به طور مداوم با دستگاه‌های متصل در ارتباط است، تکنسین‌ها می‌توانند عیوب سیستم را به سرعت شناسایی کرده و مشکلات را با کارایی بیشتری حل کنند .

 

سیستم اعلان حریق آدرس پذیر

مزایای یک سیستم آدرس پذیر

با اینکه سیستم آدرس پذیر گران تر است ، مزایای متعددی نسبت به سیستم متعارف دارند به ویژه در ساختمان ها یا مجتمع های بزرگ . اگر قصد سرمایه‌گذاری در یک سیستم آدرس‌پذیر را دارید ، در اینجا نگاهی دقیق‌تر به مزایا داریم .

1. زمان‌های پاسخ سریع‌تر

اطلاعات دقیق ارائه‌شده توسط پنل اعلان حریق آدرس‌پذیر، زمان‌های واکنش سریع‌تری را امکان‌پذیر می‌کند.  زیرا پاسخ‌دهندگان می‌توانند با آمادگی دقیق علت و  نیز مکان آتش‌سوزی شناسایی‌شده وارد عمل شوند.

2. قابلیت اطمینان بهبود یافته

سیستم‌های آدرس‌پذیر کمتر در معرض هشدارهای کاذب ناشی از کارکرد نادرست آشکارسازها و سایر مشکلاتی هستند که می‌توانند باعث اختلال غیرضروری شوند.

3. مقیاس‌پذیری

در مقایسه با سیستم‌های متعارف ، سیستم‌های آدرس‌پذیر به کابل‌کشی کمتری نیاز دارند و می‌توانند بر دستگاه‌های بیشتری را در یک حلقه نظارت کنند که همین امر آنرا برای ساختمان‌های تجاری بزرگ‌تر ایده‌آل می‌کند.

4. انعطاف‌پذیری بیشتر

پنل های اعلان حریق آدرس پذیر بسیار پیشرفته تر از همتایان سیستم متعارف هستند و دارای درجه بالاتری از انعطاف پذیری برنامه نویسی و تشخیص تک نقطه هستند. پنل های اعلان حریق آدرس پذیر توسط بسیاری از سازندگان در طول رونق میکروکنترلر در اواسط دهه 1980 معرفی شدند.

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر برای انعطاف پذیری از طریق برنامه نویسی سفارشی خاص برای هر برنامه طراحی شده اند . خروجی های اختصاصی به طور منطقی توسط ورودی ها بر اساس ماتریس برنامه نویسی نوشته شده کنترل می شوند . آنها قادر به پشتیبانی از چندین مدار خط سیگنال (SLC) هستند که در آن به هر دستگاه در SLC یک شناسایی منحصر به فرد به نام آدرس اختصاص داده می شود . در بیشتر موارد تعداد دستگاه‌های موجود در یک SLC می‌تواند از یک تا چند صد متغیر باشد و از نظر تعداد آشکارسازها و ماژول‌ها با هم متفاوت باشد . هر دستگاه دائماً از طریق فناوری ریزپردازنده با کنترل پنل در ارتباط است تا وضعیت خود را در SLC گزارش دهد . در عرض چند ثانیه، آلارم ها، شرایط نظارتی و مشکل به کنترل پنل هشدار داده می شود و مکان دقیق رویداد نمایش داده می شود .

سیستم‌های آدرس‌پذیر تنظیمات بسیاری در اختیار شما قرار می دهند و می‌توانند برای انجام عملکردهای خاصی مانند بستن درهای آتش نشانی، فعال کردن اسپرینکلرها، و خاموش کردن سیستم‌های HVAC برای جلوگیری از دود در گردش، برنامه‌ریزی شوند . این امربه شما اجازه می دهند تنظیمات خاص خود را اعمال کنید و آستانه های سفارشی ایجاد کنید که با محیط خاص شما سازگاری بیشتری دارد.

5. تعمیر و نگهداری ساده

از آنجایی که یک سیستم آدرس‌پذیر می‌تواند آشکارسازهای جداگانه‌ای را که نیاز به سرویس یا تعمیر دارند، مشخص کند، تکنسین‌های مجاز می‌توانند کارهای تعمیر و نگهداری را به نحو احسن انجام دهند و این خود باعث کاهش هزینه‌های نیروی انسانی در طول زمان بهره برداری از سیستم آدرس پذیر گردد .

6.قابلیت‌های آنلاین:

پنل‌های هوشمند جدید این قابلیت را دارند که اطلاع‌رسانی آنلاین دقیق از هشدار/مشکل/ رویدادهای نظارتی را ارائه دهند . که این امر امکان استفاده از آنها در سیستم های مبتنی بر IOT را نیز می دهد .

آماده نصب یک سیستم اعلان حریق آدرس پذیر هستید؟

اعلان حریق آدرس پذیر مزایای بسیاری را ارائه می دهد و آن را به گزینه ای مطلوب برای تاسیسات تجاری و صنعتی بزرگ تبدیل می کند . با قابلیت‌های تشخیص قابل اعتماد، نیازهای تعمیر و نگهداری ساده و افزایش ویژگی‌های ایمنی، به راحتی می‌توان فهمید که چرا سرمایه‌گذاری در یک سیستم آدرس‌پذیر ارزش قیمت بالتر آن را دارد.

برای طراحی، نصب، نگهداری و نظارت بر سیستم اعلان حریق آدرس‌پذیر با یک شرکت باتجربه و مورد تایید سازمان آتش نشانی در این زمینه قرارداد منعقد کنید . تکنسین های آموزش دیده برنامه ای برای انتقال از سیستم متعارف به سیستم آدرس پذیر که اغلب توسط نمایندگان سازمان اتش نشانی توصیه می شود و صد درصد مورد تایید این سازمان می باشد و در مواردی هم بعنوان الزام (اماکنی نظیر بیمارستان ها و مراکز درمانی بزرگ ،ساختمان ها بیش از 8 طبقه ) در نظر گرفته شده است ، ایجاد می کنند .

شما از چه سیستم اعلان حریق در محل کار یا سکونتتان استفاده می کنید؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *