دسته‌بندی نشده, سیستم اعلان و اطفا حریق, شیرآلات, مشاوره ،طراحی و اجرا

نگهداری و بازرسی سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی

بازرسی سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی

یک رویکرد فعال برای افزایش عمر سیستم های آتش نشانی.

منبع 1 , 2

از جمله الزامات مورد نیاز برای کارکردن اسپرینکلرهای آتش نشانی تجاری و مطابق با کدها، بازرسی های معمول است که می تواند پیچیده به نظر برسد. بیشتر بازرسی، آزمایش و نگهداری (Inspection, Testing and Maintenance : ITM) سیستم های آبپاش به یک متخصص ایمنی واجد شرایط نیاز دارد ، اما برخی از کارها را می توان توسط پرسنل تاسیسات داخلی انجام داد.

بازرسی سیستم اسپرینکلر

NFPA 25، استاندارد بازرسی، آزمایش و نگهداری سیستم‌های حفاظت آتش مبتنی بر آب، استاندارد اولیه برای اکثر تأسیسات است و این استاندارد مسئولیت‌های خاصی را به مالک ملک یا نماینده تعیین‌شده آنها اختصاص می‌دهد. مالک ملک در نهایت مسئول یکپارچگی سیستم اسپرینکلر آتش نشانی است حتی اگر ITM توسط یک پیمانکار خارجی ارائه شود.

4.1.1 مسئولیت بازرسی، آزمایش، نگهداری و نقص. – مالک ملک یا نماینده منتخب مسئول نگهداری صحیح سیستم حفاظت آتش بر پایه آب خواهد بود.

مالکان املاکی که از پیمانکاران مستقل برای خدمات ITM استفاده می کنند، همچنان می توانند از پرسنل در محل برای انجام الزامات بازرسی اولیه و تعمیر و نگهداری برای مدیریت فعال سیستم(های) اسپرینکلر استفاده کنند. بازرسی سیستم اسپرینکلر برای از بین بردن هرگونه سردرگمی احتمالی، تعیین مسئولیت‌های پیمانکار ITM و مالک ملک در یک محدوده کاری به‌خوبی مدون مهم است. علاوه بر این، صاحبان املاک مسئول اطمینان از اینکه فرم‌های گزارش پیمانکارشان الزامات AHJ(های) محلی  مانند کارشناسان سازمان آتش نشانی ،مشاوران تعیین شده و بازرسان اداره کار خود را برآورده می‌کنند (مقام قضایی دارای صلاحیت) هستند. حتی اگر یک مالک ملک یا مدیر تأسیسات تمام بازرسی ها را به یک پیمانکار موکول کند، مهم است که بتواند مسائلی را شناسایی کند تا به طور فعال به آنها رسیدگی کند، قبل از اینکه به یک اختلال در سیستم تبدیل شود یا یک تأسیسات را سیل کند.

برای دریافت فایل NFPA 25 از اینجا اقدام کنید و و با انتخاب گزینه درخواست فایل استاندارد به ما ایمیل بزنید.

بازرسی چشمی  سیستم اسپرینکلر

NFPA 25 نیاز به بازرسی چشمی سالانه – از سطح کف – از هر دو سر آبپاش و لوله و اتصالاتی که به آنها وصل شده است دارد:

از نسخه 2023 NFPA 25

5.2.1.1 آبپاش ها باید سالانه از سطح کف بازرسی شوند.

5.2.2* لوله و اتصالات. لوله ها و اتصالات آبپاش باید سالانه از سطح کف بازرسی شوند.

بازرسی چشمی اسپرینکلرها برای تعیین اینکه آیا سیستم در صورت آتش سوزی به درستی کار می کند یا خیر. درک الزامات محلی برای گزارش، برچسب‌گذاری، و هرگونه استثنا یا الزامات محلی NFPA 25 برای بازرس مهم است. اگر هر بخشی از سیستم اسپرینکلر نشانه‌هایی از نقص را نشان دهد، مالکان ملک موظف به تعمیر هستند.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در حین بازرسی سیستم اسپرینکلر بصورت چشمی به دنبال آنها باشید، و توصیه هایی در مورد چگونگی رفع و جلوگیری از آسیب های آینده.

بازرسی سیستم اسپرینکلر

آسیب یا نشت در بازرسی سیستم اسپرینکلر

آسیب به سر آبپاش، لوله و اتصالات زمانی که نشتی فعال وجود داشته باشد آشکارتر است. بازرسی سیستم اسپرینکلر بصورت چشمی نیازی به برداشتن صفحات پوششی یا بازرسی آبپاش ها در فضاهای مخفی ندارد، اما علائم آسیب آب نشانه آشکاری از یک موضوع است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. کوپلینگ های لوله نیز باید از نظر علائم آسیب، نشتی و خوردگی بررسی شوند.

رنگ، درزبندی و عایق اسپری مشکلات رایجی هستند که روی سر آبپاش یا صفحه پوششی قابل مشاهده هستند. سرهای آبپاش و صفحات پوشش مخفی فقط توسط سازنده ممکن است رنگ آمیزی شوند و در صورت رنگ آمیزی باید ناقص تلقی شوند. مهم است که یک سر را از چندین زوایای مختلف مشاهده کنید تا بازرسی کافی داشته باشید. علاوه بر این، صفحات پوششی را نمی توان چسب، درزبندی یا اپوکسی کرد زیرا این کار از عملکرد صحیح آنها در صورت آتش سوزی جلوگیری می کند.

بسیاری از آبپاش ها با استفاده از یک لامپ شیشه ای شفاف با یک مایع رنگی و حباب طراحی شده برای شکستن در دماهای خاص تولید می شوند. این مایع اغلب قرمز رنگ است، اما بسته به درجه دمای آبپاش، ممکن است نارنجی، زرد، سبز، آبی یا بنفش باشد. بازرسی سیستم باید شامل نگاهی دقیق به این اسپرینکلرها باشد تا تأیید شود که سیال و حباب از بین نمی روند. بدون این مایع و حباب، شیشه هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا شکسته نمی شود و در نتیجه یک آبپاش ممکن است در هنگام آتش سوزی فعال نشود. سایر اجزایی که می توان از روی زمین در بازرسی سیستم اسپرینکلر بصورت چشمی بازرسی کرد ممکن است شامل آویزها، بریس ها و تکیه گاه ها باشد. مهاربندی سیستم شل، خم شده یا آسیب دیده باید تعویض شود.

خوردگی در بازرسی سیستم اسپرینکلر

خوردگی زمانی رخ می دهد که آب، اکسیژن و فلز آهنی واکنش نشان دهند. لوله اسپرینکلر آتش نشانی فولادی که با مخلوطی از آب و هوای محبوس شده پر شده است، محیط مناسبی را برای خوردگی فراهم می کند. خوردگی همچنین می تواند روی سر آبپاش یا منحرف کننده رخ دهد که بر الگوهای توزیع آب تأثیر می گذارد و به عنوان نقصی در نظر گرفته می شود که نیاز به تعویض دارد. آبپاش های پر از گرد و غبار باید با احتیاط با جاروبرقی یا هوای فشرده تمیز شوند. مدیران تأسیسات باید با ارائه‌دهنده خدمات خود همکاری کنند تا مشخص کنند چه کسی مسئول تمیز کردن سرهاست.

بازرسی سیستم اسپرینکلر

تشخیص خوردگی داخلی در طول بازرسی سطح کف دشوارتر است. شواهدی از خوردگی لوله می تواند خوردگی قابل مشاهده در اتصالات لوله و نشت پین سوراخ باشد. مانیتورهای خوردگی با نشانگرهای بصری اندازه گیری آسان تری از آنچه در داخل لوله کشی سیستم می گذرد هستند و می توانند مدیران تاسیسات را از خوردگی داخلی قبل از اینکه نشتی مشکل ساز شود، آگاه کنند.

یک روش ساده برای جلوگیری از خوردگی لوله داخلی در سیستم های آبپاش مرطوب، نصب دریچه های هوا است. دریچه های هوا در حال حاضر در سیستم های جدید مورد نیاز هستند، اما می توانند در سیستم های موجود نیز به روز شوند. با حذف هوای محبوس شده، لوله های داخلی دیگر اکسیژن مورد نیاز برای واکنش فلز و ایجاد خوردگی را ندارند. زمان عالی برای مقاوم سازی دریچه های هوا در یک سیستم برای افزایش عمر لوله زمانی است که پیمانکار ITM بازرسی داخلی 5 ساله مورد نیاز را انجام دهد.

بازرسی سیستم اسپرینکلر

جهت سر اسپرینکلر

کمی فنی تر و گاهی اوقات مشاهده از روی زمین دشوار است، اما جهت گیری سر آبپاش مهم است. سرهای آبپاش ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما برای کاربردهای خاص ساخته شده اند و تنها در صورت نصب صحیح به درستی کار می کنند. پرسنل تأسیسات ممکن است برای این بازرسی به پیمانکاران ITM خود اعتماد کنند و به آنها نیاز دارند تا آبپاش هایی را که به درستی نصب نشده اند تعمیر کنند.

پاکسازی و رفع موانع در بازرسی سیستم اسپرینکلر

بازرسی بصری برای فاصله کمتر مربوط به آبپاش و بیشتر در مورد موارد ذخیره شده در اطراف آنها است. فضا می تواند محدود باشد و فضای ذخیره سازی ممکن است بیش از حد شلوغ شود. زمانی که اقلام روی هم چیده می شوند، قانون کلی این است که برای جلوگیری از انسداد تخلیه آب، باید حداقل 18 اینچ فاصله در اطراف سر آبپاش وجود داشته باشد. موارد دیگری که باید به دنبال آنها باشید موانع موقتی مانند بنرها یا تزئینات و سازه های دائمی است که بعد از سیستم آبپاش مانند فن ها و روشنایی نصب شده اند.

موجودی قطعات یدکی

هنگامی که یک سیستم آبپاش نصب می شود، یک کابینت آبپاش یدکی یک الزام است و باید مقدار کمی از آبپاش های جایگزین مطابق با سیستم نصب شده، یک آچار برای هر نوع آبپاش و لیستی از آبپاش های یدکی داشته باشد. در بازرسی سیستم اسپرینکلر بصورت چشمی این کابینت نیز باید بازرسی شود تا اطمینان حاصل شود که چیزی گم نشده است.

محافظت در برابر یخ زدگی

اگرچه این یک الزام بازرسی بصری سالانه نیست، اما مالکان املاک همچنان مسئول اطمینان از اینکه سیستم های آبپاش خود در یک فضای گرم قرار دارند، هستند.

            4.1.2 مالک ملک یا نماینده تعیین شده باید اطمینان حاصل کند که لوله کشی پر از آب در دمای حداقل 40 درجه فارنهایت نگهداری می شود مگر اینکه از محلول ضد یخ تایید شده استفاده شود.

هنگامی که یک منطقه نمی تواند گرم شود، مانند یک پارکینگ، یک سیستم خشک باید نصب شود. یک سیستم خشک حاوی هوای تحت فشار است و هنگامی که یک اسپرینکلر فعال می شود، فشار هوای داخلی کاهش می یابد، دریچه خشک باز می شود و اجازه می دهد تا آب برای مبارزه با آتش به داخل سیستم رها شود. اگرچه سیستم های خشک نامیده می شوند، اما هنوز نیاز به تخلیه دارند. زهکش های کمکی که به زهکش های با نقطه پایین یا چکه های درام نیز گفته می شود، تراکم ایجاد شده در لوله ها را جمع آوری می کنند. در طول ماه‌های سردتر، زهکش‌های کمکی که به‌درستی نگهداری نمی‌شوند، می‌توانند به راحتی یخ بزنند و بشکنند و باعث سیل‌های بزرگ شوند. هزینه تعمیر و تنظیم مجدد خود سیستم اسپرینکلر آتش نشانی در مقایسه با هزینه کاهش خسارت آب، مسئولیت لغزش و سقوط احتمالی، از بین رفتن کالای از دست رفته احتمالی، جلوگیری از انتفاع ار محل کسب و کار  و افزایش حق بیمه آتش سوزی ناچیز است.

حفاظت از یخ زدگی اسپرینکلر

برای مدیریت پیشگیرانه زهکشی های کمکی، نه تنها باید آنها را بازرسی کنید، بلکه باید مرتباً آنها را تخلیه کنید. چندین گزینه برای کمک به این کار وجود دارد. ردیابی گرما یک راه حل است، اما نصب و راه اندازی آن می تواند گران باشد و نگهداری آن دشوار باشد. کابینت های تخلیه کمکی گرم شونده، با دریچه های تخلیه دستی یا دریچه های تخلیه خودکار، گزینه دیگری است که از یخ زدگی جلوگیری می کند. گزینه های ارزان تر شامل دستگاه هایی است که برای جلوگیری از سیل طراحی شده اند، این دستگاه ها را می توان در سیستم لوله کشی بالای یک زهکشی کمکی نصب کرد و در صورت شکستن زهکش جریان آب را متوقف می کند.

نمونه حفاظت گرمایی با هیتر برقی

این مورد نیاز به توجه و نگهداری ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما برای ایمنی ساکنان ساختمان ضروری است که صاحبان املاک اطمینان حاصل کنند که سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی آنها به درستی کار می کند. یک برنامه بازرسی سیستم اسپرینکلر ، آزمایش و نگهداری جامع و مستند که مسئولیت‌های مالک ملک، کارکنان داخلی تأسیسات و متخصصان ایمنی زندگی ITM قراردادی را شناسایی و به وضوح تعریف می‌کند، اولین گام مهم برای جلوگیری از سردرگمی و مدیریت آن مسئولیت‌ها است. مدیریت فعال سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی باعث نجات جان افراد، محافظت از اموال، افزایش عمر سیستم و در نهایت صرفه جویی در هزینه خواهد شد.

ایمن ساز خزایی سهامی خاص

عادت به رفتار ایمن ، پیشگیری از حادثه

یکی از خدمات شرکت ایمن ساز خزایی (سهامی خاص ) عقد قرارداد پشتیبانی و نگهداری با مشتریان خود اعم از بنگاه های صنعتی ،تجاری و یا اماکن مسکونی ،ورزشی و یا درمانی می باشد.

با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *